Studievejledning

Dårligt snit.

04. juli 2016 af 1234543234 (Slettet)

Hej.

Jeg har et snit på 5.0 og går i 8 klasse. Skal i 9 klasse om en måned. Jeg vil rigtig gerne forbedre mig, nu når jeg har sommerferie i en måned. Men ved ikke rigtig hvad skal jeg forbedre mig på og hvordan. Det hjælper mig rigtig ikke, har prøvet og knoklet, men det som om jeg ender med at få en dårlig uddannelse. Hvad skal jeg gøre? :D Tak.

Mvh anonym.


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. juli 2016 af JulieW99

Et snit på 5 er okay. Det bedste du kan gøre er at følge virkelig godt med i timerne næste år, og lave dine lektier og afleveringer. Husk også at en erhvervsuddannelse er lige så meget værd som en fra universitetet. Vi kan ikke alle være akademikere. Derudover held og lykke, og nyd dit sidste år i folkeskolen. :)
- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #2
05. juli 2016 af nera

I mine øjne er et snit på 5 IKKE okay. Det kan gøres bedre, og det er jeg sikker på at du kan. Hvis du har problemmer i matematik, så hent nogle gamle opgavesæt fra nettet og besvar dem. En om dagen. Hvis problemmet ligger i danskfaget, så gør det samme. Det er ikke så svært. Du må gerne skrive til mig, hvis du har brug for hjælp.

Mvh Nera


Brugbart svar (3)

Svar #3
05. juli 2016 af JulieW99

#2 Det kommer fuldstændig an på hvem man er! Jeg ved at jeg skal være stolt af 4 i idræt, hvorimod min veninde skal være skuffet. Der er så kæmpe stor forskel på personer. Måske vedkommende har kæmpet for det snit på 5. Så er det for pokker lige så flot, som en der har kæmpet for et på 11. Øv hvor er det surt at du ser ned på et snit på 5! Husk der er forskel på personer, og der er forskel på hvornår et snit er flot eller ikke.
- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #4
05. juli 2016 af MatHFlærer

#0

Mit snit - og ja, nu får alle et chok - lå på ca. 7 (gammel skala) svarende til ca. 4 i dag, og alligevel er jeg universitetsuddannet i dag (mat og geo). Nå, men formålet var egentlig bare at skrive, at du ikke skal være bekymret. Dit snit er da fint. Du kan komme ind på en EUD og en gymnasial uddannelse i dag. Så bare ta det helt roligt. Som #1 skrev, så skal det nok gå. Følg godt med og stil undrende spørgsmål. Sådan overlevede jeg gym og uni. Og nårh ja, så har du også Studieportalen til råd og vejledning. ;-)

God sommerferie og held og lykke med det sidste år. ;-)

Kh

Anders


Brugbart svar (1)

Svar #5
05. juli 2016 af JulieW99

#5, det er præcis det jeg vil frem med. Min søster dumpede næsten gymnasiet på den gamle skala, men er magister i dag og højtuddannet. Så #0, det skal nok gå. Har du kæmpet for dit snit på 5, og gjort alt hvad du kunne - så vær stolt! Det er flot klaret. :)
- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. juli 2016 af MatHFlærer

#5 stærkt, hvor er det sejt! 

Godnat til jer alle fra Anders. :-)


Brugbart svar (1)

Svar #7
05. juli 2016 af DrNielsen

Generelt skal du heller ikke være så bekymret for dit snit i folkeskolen. Hvis du vil videre på universitetet eller andre steder der kræver en gymnasiel uddannelse, bør du tænke lidt over snittet såfremt du ønsker en uddannelse der har en adgangskvotient. Jeg er ikke bekendt med optaget på gymnasiet længere, da det efterhånden er nogle år siden jeg var der, men jeg ville ikke bekymre mig om snittet i folkeskolen. Så længe du yder en god indsats er det fint. Det er simpelthen for tidligt at blive stresset over sådanne ting :-)

/J


Svar #8
05. juli 2016 af 1234543234 (Slettet)

Jeg er virkelig taknemmelig for i er så positive. Jeg vil prøve så godt jeg kan. Endnu en gang tusind tak til jer :-)


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. juli 2016 af nera

#3 - det er slet ikke det der gives udtryk for i indlægget, men er ellers enig i hvad der siges.


Brugbart svar (0)

Svar #10
05. juli 2016 af JulieW99

#9

Du siger nu ellers at det kan gøres bedre. Set på skala'en, ja, så kan det skam. Men det kan også være det ikke kan gøres bedre for vedkommende (det tænker jeg dog, man kan vel altid forbedre en smule). Derudover er det ikke bare at identificere sine problemer, og øve sig på opgavesæt. Det kan være enormt svært for nogle.

Jeg synes vitterligt, at hvis denne person har gjort sit bedste for at forbedre sig, at det snit på 5 er flot. Nej, det er ikke jordens højeste, det kan vi hurtigt blive enige om. Om vedkommende går ud fra gymnasiet med et snit på 5 og har prøvet sit bedste, ja så er det flot. Der findes stadig gode uddannelser.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #11
05. juli 2016 af nera

Der bliver spurgt om hvad der kan gøres i løbet af sommerferien, og det er meget begrænset. Derfor skriver jeg som jeg gør :-). Jeg antager da også, at personen kan blive bedre og ønsker det vitterligt.


Brugbart svar (0)

Svar #12
05. juli 2016 af JulieW99

Tjoh, synes nu der er ganske mange ting man kan gøre - og så alligevel ikke. Jeg læste faglitteratur som besat da jeg var mindre, og det har nok givet mig en hel del ting. Generelt læste jeg bare en hel del, og det giver en, et temmeligt velformuleret sprog og godt ordforråd.

Hvad man kan gøre afhænger jo af faget. Matematik er f.eks. nemmere at gøre noget ved, end ting som dansk el. tysk (efter min mening, for nu er jeg ret elendig til sprog)

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #13
05. juli 2016 af nera

Helt enig, men man kan altid forsøge ;-)


Brugbart svar (0)

Svar #14
06. juli 2016 af MatHFlærer

#12 det var derfor jeg læste matematik! ;-) Sprog er ikke lige mig. 

God aften til jer alle!


Brugbart svar (0)

Svar #15
09. juli 2016 af EnStuderende

Lad være med at tænke på dit snit. Lær noget, fordi det er fedt. Brug internettet. Stil spørgsmål om alt, du ikke forstår, undrer dig over din verden og brug google. Gå i detaljerne - det er dem, der er interessante. Lad være med at se på det at lære noget som en pligt, som noget du skal gøre for at gøre samfundet tilfreds og blive accepteret af andre. Lært at sætte kommaer, ikke fordi din kedelige dansklærerer opfordrer dig til det, men fordi du selv har lyst til det. Hvorfor skulle du have lyst til det? Det er dét, du selv skal finde ud af. Alt er interessant at lære, hvis du på en eller anden måde kan knytte til noget, der er intteresant for dig. Måske vil du gerne virke seriøs nok til at skrive med lidt ældre personer. 

Jeg startede ikke med at lære programmering, fordi det var mega nyttigt for min fremtid (selvom det var, fandt jeg senere ud af). Jeg lærte det som lille teenager for at kunne have en pæn profil på en hestehjemmeside. Ha! Tænk engang. Og nu kan man bruge det til at lave hjemmesider, forstå alt om IT meget bedre, til at få 2x12 i programmering i gym (og dermed hæve sit snit) og nu også på videregående uddannelser som fysik.

Hvis du bare finder interessen, så er spørgsmålet ikke længere, hvad du skal læse op på, men hvad du personligt kan undvære at læse op på ;-)


Skriv et svar til: Dårligt snit.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.