Debat

Hvor mange fag kan man have samtidig

08. juli 2016 af Stats

Er dette holdbart?

Jeg har en fornemmelse på, at min første prioritet er meget svær at opnå. Derfor har jeg tænkt mig at gøre følgende:

1: Fortælle vejlederne at jeg vil forflyttes til min første prioritet når det er muligt.
          - Hvis der ikke er nogen som springer fra studiet og på denne måde giver en plads ledig så vil jeg...

2: Hvis (1) ikke kan lade sig gøre, så vil jeg gennem min 2. prioritet, betale for de enkelte kurser så jeg kan få uddannelsen alligevel... Nu kommer det jeg undre mig over/ vil spørge til.

            -1: Kan man sagtens have 4 fag/kurser på én blok(der er 4 blok på ét år)?
            -2: Hvis man tager de samme fag som et andet studie - vil jeg så have 2 bachelor uddannelser når jeg slutter, eller vil den ene uddannelse jeg betaler til, ikke betragtes som en bachelor uddannelse?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juli 2016 af 23fdafsdgdsg (Slettet)

Hvilket studie er din 1. prioritet?


Brugbart svar (1)

Svar #2
10. juli 2016 af MaibritG

Det afhænger helt af hvilket studie det drejer sig om, så jeg vil forsøge at svare lidt mere generelt (og ud fra min egen erfaring med hvor stort et bøvl, valgfag uden for studiet eksempelvis kan være).

Svar til løsning 2:

            -1: Kan man sagtens have 4 fag/kurser på én blok(der er 4 blok på ét år)?

Potentielt, ja. Vær obs på at det ikke er alle studier, der arbejder i blokke, men i semestre i stedet for.

-2: Hvis man tager de samme fag som et andet studie - vil jeg så have 2 bachelor uddannelser når jeg slutter, eller vil den ene uddannelse jeg betaler til, ikke betragtes som en bachelor uddannelse?

På mit bachelorstudie (Designkultur og økonomi) er det muligt at tage suppleringsfag, der også bliver en del af de 30 ECTS-points valgfag, man har til rådighed, så man kan læse til cand.merc. Det giver ikke en dobbeltbachelor i Designkultur og økonomi samt HA. Det vil i så fald kræve to bacheloropgaver eller en bacheloropgave svarende til 30 ECTS-points, der både dækker erhvervsøkonomien og designkultur-delen 50/50.

Min kæreste derimod har en dobbeltdiplom-titel (professionsbachelor, maskin- og eksportingeniør fra VIA), så det kan være muligt, hvis de to uddannelser ligger meget tæt op af hinanden.

Men ét er, hvad der kan lade sig gøre i teorien og hvad andre har kunne gøre ifbm. deres specifikke studie; noget andet er om, det rent faktisk er muligt for dig. Dit primære studie vil med stor sandsynlighed ikke tilpasse deres skemalægning til andre studier/fag, så du er i den grad afhængig af, at der ikke placeres fag oveni hinanden (især hvis det er fag, hvor beståelsen afhænger af deltagelsesaktivitet).

Jeg oplevede det selv et semester, hvor jeg havde et valgfag (IT-ret med deltagelsesaktivitet) og et "hovedfag" (Skandinavisk designs historie), der lå oven i hinanden. Resultatet var at IT-ret blev prioriteret pga. eksamensformen, men havde de to fag nu haft samme eksamensvilkår, havde jeg haft et problem. Det samme gør sig gældende til eksamen: Her kan der sagtens ligge to eksamener samme dag (måske i samme tidsrum) eller to store skriftlige prøver/afleveringer. 

Dertil er det noget af en økonomisk afskrivning på et SU-budget, at betale for fag, men har du det økonomiske råderum, så er det en mulighed. For at få en idé om hvad fag kan koste, så prøv at se prisniveauet for forskellige master- eller HD-uddannelser. Dertil kræver det selvfølgelig at det andet studie rent faktisk vil optage dig som selv-financieret studerende - det kræver at der eksempelvis er plads på de enkelte fag (og studiet prioriterer deres egne først ved obligatoriske fag).

Svar til løsning 1:

Du skal angive i din ansøgning, at du ønsker en standbyplads på din første prioritet, da "vejlederen" eller sekretæren tilknyttet studiet ikke hjælpe dig i den sammenhæng. Det hele afhænger af hvad der står i din ansøgning - ellers kunne uddannelsesstederne ikke lave andet at modtage opkald fra gymnasie-elever i juli-august-september-perioden. Hvis dit gennemsnit ikke er god nok til en standbyplads, vil du automatisk blive sendt videre til din anden prioritet. Bemærk at din standbyplads frafalder, hvis du vælger optagelse på din anden prioritet fordi, du ikke ønsker et halvt til et helt års sabbat.

Da jeg selv er ved at skrive speciale nu, så håber jeg ikke, at min tekst er alt for kringlet - og dermed rent faktisk giver mening.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #3
11. juli 2016 af Stats

Orv.. Tak for svaret Maibrit :)

Jeg snakkede med en vejleder fra Science studiet, og hun fortalte mig at jeg ikke ville få dobbelt bachelor grad men jeg derimod kunne betale til de ekstra kurser som var påkrævet til kandidaten. Dvs. at det er lige knapt 20.000 kr. jeg skal af med for at få kandidatgraden i det jeg gerne vil være :)

Men har kandidaten ikke også X antal ledige pladser??? For så får jeg da igen et problem, da det fleste valger at tage kandidaten med (der er kun 50 pladser ledige på min 1. prioritet).

Det sidste du skriver gør mig lidt nervøs mht. eksamen og prøverne.. :S

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. juli 2016 af MaibritG

Men har kandidaten ikke også X antal ledige pladser???

Som regel er der også adgangsbegrænsning på disse. Og ja, kandidatstudiet optager først og fremmest sine egne bachelorer (fx en bachelor i kemi bliver optaget på kandidaten i kemi), dernæst andre universiteteters (fx bachelorstuderende i kemi) og så resten. 

Det sidste du skriver gør mig lidt nervøs mht. eksamen og prøverne..

Det er i hvert fald noget, du skal overveje. Det kan jo være at det hele går op i en højere enhed. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. juli 2016 af Brusebad

Ud fra din profiltekst antager jeg, at du gerne vil læse forsikringsmatematik.

Søg ind på matematik eller matematik-økonomi. Mange af fagene er ens, og du kan vælge de fag som kandidatgraden i forsikringsmatematik kræver som valgfag; der er ingen grund til, at gå ud og betale 20.000 ,- for ekstra fag.

Med en bachelor i matematik eller matematik-økonomi skal din uddannelse indeholde følgende fag for at blive kvalificeret til kandidatuddannelsen i forsikringsmatematik:

kurser i livsforsikringsmatematik (min. 7,5 ECTS)
kurser i skadesforsikringsmatematik (min. 7,5 ECTS)
kurser i statistik på målteoretisk grundlag (min. 15 ECTS) (f.eks. statistik 1 og statistik 2)

kilde http://studier.ku.dk/kandidat/forsikringsmatematik/adgangskrav/

Begge uddannelser har i deres nuværende form nok valgfag til at opnå det.

Matematik, forsikringsmatematik og matematik-økonomi ligger under samme institut, og det hænder, at man efter første år kan blive overflyttet fra f.eks. matematik eller matematik-økonomi til forsikringsmatematik.Om du får den mulighed skal jeg dog ikke kunne sige.

Prioriteringen af ansøgere til kandidatuddannelsen i forsikringsmatematik kan du også finde på den side jeg har linket til (nederst). Hvis du er bange for ikke at komme ind med en anden bachelorbaggrund (f.eks. matematik eller Mat-øk), så kan du jo evt. høre om der plejer at være fuldt optag på kandidatuddannelsen.

Edit: Jeg udtaler mig om KU


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. juli 2016 af Brusebad

Det går lige op for mig at tidsfristet for ansøgninger er overskredet, så måske mit råd ikke er så brugbart alligevel ;-)


Skriv et svar til: Hvor mange fag kan man have samtidig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.