Studievejledning

SU kvartal

11. juli 2016 af EnStuderende

Hej, jeg har et spørgsmål angående SU. Hvis der nu er to personer, som er født henholdsvis i januar og marts, så får de vel begge to først SU i april? Altså fra anden(?) kvartal.

Vil det så sige, at de kommer til at få SU i lige lang tid? Er det så bare ærgerligt, hvis en person er født den 1. januar i stedet for den 30. december, og så misser personen mere eller mindre 4 måneders SU, fordi vedkommende ikke nåede ind under 1. kvartal?


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juli 2016 af Smut1

Ja, sådan er det vist.


Svar #2
12. juli 2016 af EnStuderende

Det er da ret nedern.


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. juli 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

tja, det kan man måske synes. Det burde dog være muligt for et voksent menneske at kunne forsørge sig selv i en kortere periode, eventuelt med hjælp fra det som på moderne dansk kaldes "Netværk".

Reglen er på ingen måde ny, den eksisterede også da jeg gik på HHx i 1992-94.


Svar #4
12. juli 2016 af EnStuderende

Hehe, sjovt de er så dårlige til at reklamere med det så. Det var dog på ingen måder ment som brok, synes bare det er en mærkelig regel. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. juli 2016 af drjuliet (Slettet)

#4

Hehe, sjovt de er så dårlige til at reklamere med det så. Det var dog på ingen måder ment som brok, synes bare det er en mærkelig regel. 

Hvad mener du med at de er dårlige til at reklamere med det? SU behøver næppe gøre reklame for sig selv, og det står som noget af det første på hjemmesiden for ungdomsuddannelser. http://www.su.dk/su/om-su-til-ungdomsuddannelser-gymnasium-hhx-mv/ 


Svar #6
14. juli 2016 af EnStuderende

#5 Klart, alle ved, at man får SU per kvartal. Jeg mente snarere "konsekvenserne" af det, altså hvad det egentlig betyder. Der står jo ikke ligefrem "vi kunne godt give dig SU når du faktisk fylder 18, men vi vælger at gøre det, så du kun kan få det om 3 måneder alligevel." Og grunden til, at man måske har lavet det sådan, er heller ikke så nem at grave frem. Behøves ikke være en dårlig grund - bare mærkeligt, at ingen nævner noget om det. F.eks. havde jeg fået at vide af flere, at jeg ville ende med at få det samme alligevel, altså at det på en måde var bagudbetalt, hvilket det self. ikke var. Som ung og ny inden for alle de mange regler undrer jeg mig bare over, hvorfor og hvordan tingene fungerer. Du starter jo f.eks. heller ikke med først at få din løn 3 måneder senere. Nu ved jeg godt løn er noget helt andet, men måske forstår du pointen. Og hvorfor så ikke stoppe med børnepengene efter kvartaler også?

Altså det er ikke, fordi jeg mener, det er en åndssvag regel. Jeg undrer mig bare.


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. juli 2016 af drjuliet (Slettet)

Du har ret i at grunden ikke er så lige til at finde. Men konsekvensen står jo tydeligt i det link jeg har lagt op 

"Kvartalet efter du er fyldt 18 år, kan du få SU til en ungdomsuddannelse, hvis du opfylder betingelserne. Fylder du for eksempel 18 i april, kan du få SU fra den 1. juli."

Der står jo netop at du først får SU i det efterfølgende kvartal. At nogle så fejlinformere dig om at det bliver tilbagebetalt er jo selvfølgelig uheldigt. Men det gør SU normalt også, hvis du er berettiget, og det er du jvf linket først kvartalet efter du bliver 18. 


Skriv et svar til: SU kvartal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.