Kemi

Redoxreaktion mellem Natriumbromid og Kaliumbromat.

14. juli 2016 af Fatima786 - Niveau: B-niveau

Hej jeg har forvirret mig selv.

I basis kemi B står der at en redoxreaktionen mellem bromid (Br–) og bromat (BrO3–) i sur opløsning foregår således:

H{+} + Br{-} + BrO3{-} = Br2 + H2O

AFSTEMT

6 H{+} + 5 Br{-} + BrO3{-} = 3 Br2 + 3 H2O

Man kan demonstrere reaktionen ved fx at opløse 0,100 mol NaBr og 0,00100 mol KBrO3 i 900 mL vand i et stort bægerglas, hvorefter reaktionen startes ved tilsætning af 100 mL 2‌? HCl. Samtidig startes et stopur.

Mit spørgsmål er:

Hvis nu at jeg vælger at se på hele reaktionen vil det så se således ud?

HCl + NaBr + KBrO3 = Br2 + H2O + Na{+} + K{+} +Cl{-}

AFSTEMT

6 HCl + 5 NaBr + KBrO3 = 3 Br2 + 3 H2O + 5 Na{+} + K{+} + 6 Cl{-}

Er der nogen der kan vise mig hvordan denne ligning er blevet afstemt.

Det er ikke hjemme arbejde. Jeg kender godt til redoxreaktions afstemningsreglerne men jeg har brug for, at nogen viser mig det med det, med det her eksempel.

På forhånd tak for hjælpen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juli 2016 af mathon

redoxreaktionen:
   
                6\, H^+\; +\; 5\, Br^-\; +\;Br{O_3}^-\; \rightarrow \;3\, Br_2\; +\; 3\, H_2O

i HCl-surt miljø   6\, H^+  matcher 6\, HCl

  5\, Br^- matcher    5\, NaBr

  Br{O_3}^- matcher    K\! Br{O_3}

hvoraf:

                6\, HCl\; +\; 5\, NaBr\; +\;KBr{O_3}\; \rightarrow \;3\, Br_2\; +\;5\, NaCl \; +KCl\; +\, 3\, H_2O


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juli 2016 af mathon

Br disproportioneres/dismuteres
hvorfor begyndelsesnotering
anbefales som:

                                 \overset{\! \! \! \! \! \! \! \! -1}{\mathbf{\color{Red} Br}^-}\; +\; \overset{+5}{Br}{O_3}^-\; \rightarrow \;\overset{0}{\mathbf{\color{Red} Br}}\; +\; \overset{0}{Br}


                  antal

{\color{Red} Br}\; \; 1\uparrow       5
Br\; \; 5\downarrow       1

afstemning af op-/nedgange:

                                 5\, {\mathbf{\color{Red} Br}}^-\; +\; {Br}{O_3}^-\; \rightarrow \;5\, {\mathbf{\color{Red} Br}}\; +\; Br

dvs
                                 5\, Br^-\; +\; {Br}{O_3}^-\; \rightarrow \;3\, Br_2

afstemning af ladning:

                                 6\, H^+\; +\; 5\, Br^-\; +\; {Br}{O_3}^-\; \rightarrow \;3\, Br_2

afstemning af hydrogen:

                                 6\, H^+\; +\; 5\, Br^-\; +\; {Br}{O_3}^-\; \rightarrow \;3\, Br_2\; +\; 3\, H_2O

oxygen stemmer.


Svar #3
14. juli 2016 af Fatima786

Tak mathon,

Det ser ud til at det er selve afstemning som jeg ikke forstår. Altså inden man nå til at tælle ladningerne og finde ud af hvormange H+ ioner man skal ligge til og tilsvarende vand. Ser reaktion så sådan ud før det:

Br{-} + BrO3{-} = Br2

Ladning:

Br{-}= -1

BrO3{-}= Br 5+, O 2-

Br2= 0

Nu skal jeg se på

oxidation  fra Br{-}= -1 til Br2= 0 dvs. +1

reduktion fra  Br 5+ til Br2= 0 dvs. -5

5 Br{-} +  1 BrO3{-} = 5 Br2

men det passer jo ikke... hvad gør jeg forkert??


Svar #4
14. juli 2016 af Fatima786

Tusind tak mathon you are a lifesaver :)


Skriv et svar til: Redoxreaktion mellem Natriumbromid og Kaliumbromat.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.