Matematik

Kontinuitet

19. juli 2016 af 23fdafsdgdsg (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

En opgave lyder:

Hvilke af følgende funktioner er kontinuerte i hele definitionsmængden?

f(x)=x^2+x+3

g(x)=\sqrt{2x-4}

h(x)=\frac{2x-6}{x-1}

Hvordan løses denne opgave?


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. juli 2016 af YesMe

Se din tidligere tråd. Hvis x2, x og 3 er kontinuerte i hele R, så er f også kontinuert i R, ifølge det første udtryk i din tråd. Både g og h er ikke kontinuerte i hele R. Det her er et svar til dit spørgsmål,

"Altså hvad i alverden kan alle disse informationer bruges til?"


Svar #2
19. juli 2016 af 23fdafsdgdsg (Slettet)

Jeg forstod desværre ikke ret meget af, hvad der blev forsøgt forklaret i den tråd, du refererer til. Hvordan anvendes regnereglerne konkret i disse tilfælde? Jeg mener, jeg kan da ikke forsøge at udregne kontinuiteten for alle relle tal?


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. juli 2016 af YesMe

#2 Hvis du skal vise, at j(x) = n(x) + m(x) er kontinuert i en mængde X, skal du vise, at n(x) og m(x) er kontinuerte i X. Det er det samme som der står i din tidligere tråd.

Eksempel: Vis at j(x) = x2 + x er kontinuert i mængden {1}, dvs. i x = 1. Her er x2 kontinuert i {1}, og x er kontinuert i {1}. Derfor er j kontinuert i {1}, ifølge din tidligere tråd.


Svar #4
19. juli 2016 af 23fdafsdgdsg (Slettet)

Ok. Men hvor forsvandt konstanten 3 lige hen? En mængde kan fx være alle reelle tal ikke? Hvis jeg skal vise, at kontinuiteten gælder for alle reelle tal, skal jeg vise, at grænseværdierne til samtlige tal inden for de reelle tal er ens uanset, om jeg bevæger mig fra højre eller venstre mod tallet?


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. juli 2016 af peter lind

Du skal bruge regler for kontinuerte funktioner.

Der gælder at alle polynomier er kontinuerte, hvilket er nævnt i en af dine tidligere tråde. Du har sikkert også haft det i den almindelige undervisning. Derfor er f(x) kontinuert for alle x

Der gælder ar sammensætningen af to kontinuerte funktioner er kontinuert, hvilket er nævnt i en af dine tidligere tråde. g(x) er sammensat af to kontinuerte funktioner nemlig kvadretrodsfunktionen og et polynomium. Derfor er g(x)  kontinuert i hele sit definitionsområde som er givet ved.x≥2.

Der gælder at kvotienten mellem to kontinuerte funktioner er kontinuert i punkter hvor nævneren forskellig fra 0. h(x) er kvotienten mellem to kontinuerte funktioner. Nævneren er 0 for x = 1; men funktionen er heller ikke defineret for x=1, så den er kontinuert i hele sit definitionsområde,  


Svar #6
19. juli 2016 af 23fdafsdgdsg (Slettet)

#5 Tak! Det var nøjagtig en sådan forklaring, jeg ledte efter. Jeg har af personlige årsager valgt ikke at deltage i matematikundervisningen i 2.g, hvorfor jeg må lære mig selv pensum for denne periode, hvilket gør det lidt ekstra vanskeligt, men absolut ikke umuligt :)


Skriv et svar til: Kontinuitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.