Matematik

Optimering på Ti-Nspire

21. juli 2016 af pigen001 (Slettet) - Niveau: A-niveau

jeg har en funktion som jeg gerne vil differentere og derefter finde de punkter hvor x er lig med nul

Hvordan er det så lige, at man differentere og hvordan sætter min funktion = med 0 på Ti-Nspire?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juli 2016 af Soeffi

#0

Du kan gøre sådan for at finde mindsteværdien: 


Svar #2
22. juli 2016 af pigen001 (Slettet)

Det prøver jeg lige! Mange tak

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. juli 2016 af mathon

                                      O(r)=\frac{10}{r}+\left ( 8-\frac{\pi }{3} \right )\cdot r^2\; \; \; \; \; 0<r<50

minimum kræver:
                                       O{\, }'(r)=0

                                       O{\, }'(r)=-\frac{10}{r^2}+2\left ( 8-\frac{\pi }{3} \right )r=0

                                       -\frac{5}{r^2}+\left ( 8-\frac{\pi }{3} \right )r=0

                                       -5+\left ( 8-\frac{\pi }{3} \right )r^3=0

                                        r=\left (\frac{5}{ 8-\frac{\pi }{3}} \right )^{\frac{1}{3}}=0{,}895922

fortegnsvariation for:
                               O{\, }'(r)\! \! :                -             0                     +
                                             0____________0,89..._________________50
monotoni for:                                                    min
                               O(r)\! \! :       aftagende                       voksende

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. juli 2016 af Soeffi

#1 Jeg glemte at finde O(rmax)


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. juli 2016 af Soeffi

#4 ...dvs: O(rmin)

Brugbart svar (0)

Svar #6
22. juli 2016 af mathon

…hvormed menes
                                   O(r)_{min}


Skriv et svar til: Optimering på Ti-Nspire

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.