Biologi

Diabetes 2 - hjælp til forståelse af tekst

24. juli 2016 af JulieW99 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej SP.

Jeg er i gang med et online kursus, hvor jeg er bevillget et certifikat når jeg er færdig. Lige nu er jeg i gang med, at kigge på det, inden det begynder. Jeg sidder dog fast i en de obligatoriske tekster, jeg skal læse omkring det.

Derfor søger jeg en, der kan hjælpe mig med at forstå netop dette afsnit, som jeg er blevet godt forvirret af. Jeg smider et link op, hvis der er én, der henvender sig.

Fortsat god sommer. På forhånd tak for hjælpen.

Vh. Julie.


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. juli 2016 af OnceUponATime

Jeg kan muligvis være behjælpelig.

Svar #2
25. juli 2016 af JulieW99

Der er et link her

Og det er dette stykke, på første side, 2. spalte:

Apart from a potential lack of compliance, the discrepancy between predicted and observed weight loss is likely due to a combination of physiological and behavioral compensatory changes affecting energy balance. These compensatory changes cause the accumulated energy balance during an exercise intervention to be less negative than would be theoretically predicted from the exercise-induced energy expenditure (ExEE), i.e., the total amount of energy expenditure that is caused by the exercise intervention (12, 32, 34). Body energy stores are protected against long-term negative energy balance resulting from caloric restriction by a greater than predicted reduction in resting energy expenditure (REE) (28), a decrease in nonexercise activity thermogenesis (NEAT) (40, 45), an increase in the metabolic efficiency of physical activity (16, 35), and an increase in hedonic (21) and hormonal mediators of appetite (53). During a diet-induced weight loss, it is generally accepted that fat mass and fat free mass (FFM) decrease proportionally (25). In contrast, FFM is at least preserved (5) or sometimes even increased (20, 48) during exercise-induced weight loss. Even when body weight is only marginally affected, exercise may lead to a negative energy balance resulting in a healthy loss of fat mass (14, 43).

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. juli 2016 af Lapendio

#0

Studerer du i sommerferien? Det tager jeg hatten af for!

Bare klø på Julie, du skal nok nå dit mål! 


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. juli 2016 af OnceUponATime

Jeg skriver til dig via pb.

Brugbart svar (0)

Svar #5
26. juli 2016 af Dulugtergrimt

De prøver på at forklare, hvorfor deres forudsagte vægttab ikke stemmer over ens med det observerede vægttab. Den første tanke er, at forsøgspersonerne ikke har gjort, som de skulle ("lack of compliance"), men derudover forklarer de det med at kroppens energilager (fedtvævet) beskyttes mod en langvarig negativ energibalance ved følgende:

- En større reduktion i hvilenergiomsætning end der var forudsagt (fald i energiforbruget i hvile)

- Et fald i ikke-motionsudløst varmedannelse (dvs. mindre varmedannelse og dermed fald i energiforbruget i hvile)

- En øgning af effekten i den metaboliske aktivitet under øvelse (dvs. fald i energiforbruget under aktivitet)

- En øgning i hedoniske (tilfredsstillende) og appetit-regulerende hormoner (kan medføre øget indtagelse, dermed højere energiindtag end beregnet)

Derudover er det en accepteret hypotese at vægten af fat mass (fedtmængden) og fat free mass (dvs. resten af kroppen uden fedtvævet)  falder proportionelt, dvs. med samme hastighed, under et vægttab der skyldes kostomlægning. Derimod er det ret hyppigt at fat free mass øges under et vægttab, der skyldes aktivitet - hvilket jo naturligvis hænger sammen med at muskelmassen øges.

Til sidst skriver de, at selvom den samlede kropsvægt måske ikke falder, så kan det alligevel godt være sundt at træne. Det skyldes, at du stadig taber fedt, men at du tager den tabte vægt på i muskler igen.  


Svar #6
26. juli 2016 af JulieW99

Tusind tak for hjælpen! Til #3, ja det gør jeg. :)
- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: Diabetes 2 - hjælp til forståelse af tekst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.