International økonomi

Globalisering, konkurrencedygtighed og den offentlige sektor

25. juli 2016 af Line1112 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Globaliseringsteorier der påpeger, at der er en negativ sammenhæng mellem globalisering og velfærd pointerer bl.a. at dette kan forklares på baggrund af den globale konkurrence på vare- og servicemarkeder, der kommer af øget samhandel. (Garrett 2001) Her understreges det, at denne konkurrence vil mindske den offentlige sektor, og dermed påvirke velfærd negativt, fordi at staten underminerer landets konkurrencedygtighed bl.a. fordi:

1: Indkomstoverførsler og sociale ydelser forvrænger arbejdsmarkedet og investeringsbeslutninger. Her kan jeg ikke gennemskue hvorfor indkomstoverførsler og sociale ydelser forvrænger arbejdsmarkedet og investeringsbeslutninger, og dertil videre hvorfor forvrængelse af arbejdsmarkedet og investeringsbeslutninger forringer konkurrencedygtigheden?

2: Der ikke er noget marked for sociale ydelser. Her forstår jeg ikke helt hvad der menes med dette, og hvorledes det forringer konkurrencedygtigheden?

Jeg søger, altså at forstå den negative sammenhæng mellem globalisering og velfærd dybdegående. 

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Line


Skriv et svar til: Globalisering, konkurrencedygtighed og den offentlige sektor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.