Kemi

Syrer og baser

28. juli 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har nogle spørgsmål angående 1 tidligere tråd jeg håber i måske kunne hjælpe mig med. Det er denne tråd ; https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=435971.

Det jeg vil spørger om er svaret fra en bruger som skriver begrundelsen for at vand kan fungerer som base i reaktionen er at O atomet har et frit lonepair som et H?+ proton kan sætte sig på ?  hvad menes der med det.

Jeg vil også gerne hører omkring det korresponderende syre- basepar. Kan man godt sige at i:

1trin af reaktionen at det korresponderende syre-basepar for phosphorsyren og vand er : dihydrogenphosphat og oxoniumionen

I 2. trin er det korresponderende syre- basepar dihydrogenphosphat og vand→ hydrogenphosphat og oxoniumionen.

I 3.trin er det korresponderende syre-basepar til hydrogenphosphat og oxoniumionen →phosphat og oxoniumionen.

Jeg vil på forhånd sige 1000 tak til alle dem som hjælper med at besvare spørgsmålene


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. juli 2016 af mathon

                        \underset{syre}{H_3PO_4}\; +\; \underset{base}{H_2O}\; \rightarrow \; H_2P{O_4}^{-}\; +\; H_3O^+

                        \underset{\! \! \! \! syre}{H_2P{O_4}^{-}}\; +\; \underset{base}{H_2O}\; \rightarrow \; HP{O_4}^{2-}\; +\; H_3O^+

                        \underset{\! \! \! \! \! syre}{HP{O_4}^{2-}}\; +\; \underset{base}{H_2O}\; \rightarrow \; P{O_4}^{3-}\; +\; H_3O^+

                                       


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. juli 2016 af mathon

korresponderende syre-base-par:

                                                      \begin{matrix} 1)\; \; H_3PO_4/H_2P{O_4}^{-}\\ \; \; 2)\; \; H_2P{O_4}^{-}/HP{O_4}^{2-} \\3)\; \; \; HP{O_4}^{2-}/P{O_4}^{3-} \end{matrix}

pK_{s1}=2{,}2
pK_{s2}=7{,}2
pK_{s3}=12{,}2


Svar #3
28. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Tak for svar mathon.

Jeg ikke helt med på de korresponderende syre-basepar i de forskellige trin.

Det første trin : H3PO?4?/ H2PO?4 er de ikke begge syrer. 

Kan du måske forklarer det lidt mere uddybende?


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. juli 2016 af Skaljeglavedinelektier

Dihydrogenphosphat (H2PO4-) og hydrogenphosphat (HPO42-) er begge amfolytter og har altså både syre og base egenskaber (acceptere og afgive hydroner). 


Svar #5
28. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg vil rigtig gerne spørger hvordan du har regnet pKs ?) syrenes styrkeeksponent ud?


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. juli 2016 af Skaljeglavedinelektier

Man udregner styrkekonstanten Ks ud fra hvor meget af syren, der har reageret med vand ved ligevægt. 

Syre +H_2O\Leftrightarrow Base+H_3O^+

K_s=\frac{[H_3O^+]*[Base]}{[Syre]} - styrkekonstanten er lig syrens ligevægtskonstant for syrens reaktion med vand. 

pKs kan så bestemmes ud fra sammenhængen: pK_s=-log(K_s).

Det er nu nok tilstrækkeligt bare at slå det op i din databog eller på nettet. 


Svar #7
28. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Mange tak for svar på begge mine spørgsmål Skaljeglavedinelektier.

Jeg vil lige spørger ind til svar#4  :  H2P?O?4  og HPO?2-?4     er en amfolyt. Men hvad med HPO2-??4 ? den optræder jo også som base i trin 2, og syre i trin 3.

Er den også en amfolyt.

Jeg har også 1 mere spørgsmål : PKs1  =?2,2,  hvis jeg skal regne K?s ??, ?hvordan kan jeg så regne værdien ud for oxoniumionerne, H3O????+ og hvad er base, og syre i dette tilfælde. ( hvis jeg bare kan slå alt det her op, hvor kan jeg så se Ks, i in bog f.eks. Jeg sidder med Aurum, kemi for gymnasiet 2

1000 tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. juli 2016 af Skaljeglavedinelektier

Som svar #4 angiver, så er dihydrogenphosphat (H2PO4-) og hydrogenphosphat (HPO22-) begge amfolytter. 

Har du en konkret opgaver, hvor du skal beregne styrkekonstanten? 

I forhold til dit spørgsmål om "hvad er base, og syre i dette tilfælde" gætter jeg på, at du tænker på den første reaktion: 

H3PO4 + H2O ---> H2PO4- + H3O+

En syre er ifølge definitionen i stand til at afgive en hydron (det gør H3PO4), mens en base ifølge definitionen er i stand til at optage en hydron (det gør H2O). 

Jeg kender ikke din bog, men hvis du har en databog, kan du slå det op der. Her er et link til en side med nogle få stykker: http://homepage.svendborg-gym.dk/rk/kemi/noter-b/pdf/syre%20baser%20logaritmer%20sh.pdf


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. juli 2016 af mathon

#7

         K_s=10^{-pK_s}

For monohydron ikke-stærk syrereaktion:

                                 HA\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}\; \rightleftharpoons \; A^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_3O^+\, _{\textit{(aq)}}
med ligevægtsbrøken ved 25°C:

                                 \frac{\left [ A^- \right ]\cdot \left [ H_3O^+ \right ]}{\left [ HA \right ]}=K_s

                                 \frac{ \left [ H_3O^+ \right ]^2}{c_s-\left [ H_3O^+ \right ]}=K_s\; \; \; \; \; 0<\left [ H_3O^+ \right ]<c_s     

som er en 2.gradsligning i \left [ H_3O^+ \right ].

                                  \left [ H_3O^+ \right ]=10^{-pK_s}\cdot \left ( \sqrt{\frac{1}{4}-\frac{c_s}{10^{-pK_s}}} -\frac{1}{2}\right )

                                 

                           

                        


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. juli 2016 af mathon

                              \frac{ \left [ H_3O^+ \right ]^2}{c_s-\left [ H_3O^+ \right ]}=K_s\; \; \; \; \; 0<\left [ H_3O^+ \right ]<c_s 

CAS-beregnes ved at sætte x=\left [ H_3O^+ \right ]

                              solve(x^2/(c-x)=k,x)|x>0 and x<c                k = Ks = 10-pKs      c = cs


Svar #11
28. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Mange tak for svar#8 Skaljeglavedinelektier, og tak for link. Jeg har ikke nogen opgaver lige nu og her, hvor jeg skal regne pKs, ?men tror det vil komme da vi skal læse og lærer formlerne for både pK?s og pK?b

??Og mange tak mathon for begge dine svar . Jeg håber det er ok jeg lige spørger lidt ind til begge svar, da det ummidelbart ikke virker so en helt simpel udregning.

Svar #9  skriver du en formel : K?s  = 10 ?-PKs   ? er det ligmed den samme formel  PK?s=   - log Ks ?

?                                                                                                                                                M

Og HA ( står det for en syre)? Hvad med A.

1000 tak

                         


Svar #12
28. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg har nu læst lidt omkring http://denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Kemi/Kemi_generelt/styrkekonstant, foruden det der står i min bog.

Og jeg ved nu nogenlunde hvad HA og A er, men i den reaktion du har skrevet i svar #9, i den 3 sætning, hvorfor skal man så sige : H3O?2 ?.   Det jeg mener er hvorfor eller hvordan ved man at man skal gange oxoniumionen med sig selv.

Mange mange tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #13
28. juli 2016 af mathon

Når \alpha er ioniseringsgraden 
har man for
                                 HA\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}\; \rightleftharpoons \; A^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_3O^+\, _{\textit{(aq)}}
molariteter:       c_s-\alpha \cdot c_s                                   \alpha \cdot c_s             \alpha \cdot c_s                                 

                              \frac{\left [ A^- \right ]\cdot \left [ H_3O^+ \right ]}{\left [ HA \right ]}=K_s

                              \frac{ \left [ H_3O^+ \right ]^2}{c_s-\left [ H_3O^+ \right ]}=K_s\; \; \; \; \; 0<\left [ H_3O^+ \right ]<c_s      da \left [ A^- \right ]=\alpha \cdot c_s=\left [ H_3O^+ \right ]


Brugbart svar (0)

Svar #14
28. juli 2016 af Skaljeglavedinelektier

Som det fremgår af reaktionen, sker omdannelsen i forholdet 1:1, hvilket betyder, at koncentrationen af H3O+ og A- er den samme. Det vil sige, at der rent faktisk står det følgende:

[A^-]\cdot [H_3O^+]=[H_3O^+]\cdot [H_3O^+]=[H_3O^+]^2

HA er syren, mens A- er den korresponderende base. 


Svar #15
28. juli 2016 af HFNU (Slettet)

tak igen mathon.

Jeg har lige læst lidt omkring  a = (b) / C?s. ? Men hvorfor er det nu du gange H3O+??2???

Hvis du nu skulle vise hvordan du har fundet pKs?1? til at være = 2,2 i svar # 2 , hvad har du først gjort .

TAK


Brugbart svar (0)

Svar #16
28. juli 2016 af mathon

                           pK_s=-\log_{10}(K_s)

                           -pK_s=\log_{10}(K_s)

                           10^{-pK_s}=10^\log_{10}(K_s)

                           10^{-pK_s}=K_s


Brugbart svar (0)

Svar #17
28. juli 2016 af mathon

Med kendskab til cs og eksakt målt pH ved 25°C i fortyndet syre,
kendes alle størrelser på venstre side
i:
                          \frac{ 10^{-2pH}}{c_s-10^{-pH}}=K_s          så K_s kan beregnes
dernæst
                          pK_s=-\log_{10}(K_s)


Svar #18
28. juli 2016 af HFNU (Slettet)

Så det du mener er at du skal kende C?s  for oxoniumionerne for at kunne regne pk?s1 ??.

Jeg forstår desværre ikke hvad man helt præcis skal gøre (svar#17) men er blevet lidt mere klar over hvordan man skal starte selve udregningen


Brugbart svar (0)

Svar #19
28. juli 2016 af mathon

#18

Nej
                          man skal kende c_s, som er syrens formelle molaritet.

                          \left [ H_3O^+ \right ] kendes ikke, men pH kan måles
og der gælder
                          \left [ H_3O^+ \right ]=10^{-pH}


Svar #20
28. juli 2016 af HFNU (Slettet)

ok nu er jeg med 1000 tak igen mathon


Skriv et svar til: Syrer og baser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.