Matematik

isolering

28. juli 2016 af htxstudenten (Slettet) - Niveau: C-niveau

Arbejder med en opgave hvor der indgår en vilkårlig trekant. Jeg skal finde side c, hvor jeg har oplyst C=90, a=2, A=45. Hertil brugte jeg sinusrelationen som hedder a/sinA=c=sinC. Nu skal jeg isolere c, men ved ikke helt hvordan jeg gør det. Nogen der kan forklare: at når man flytter et tal (tæller eller nævner) fra brøk til den anden side, hvor dette tal kommer til at stå på den anden side?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. juli 2016 af JulieW99

a/sin(A)=c/sin(C)

Isolér ved at gange med sin(C) på hver side. Her får du så c=\frac{a}{sin(A)}*sin(C)

- - -

Vh Julie


Svar #2
28. juli 2016 af htxstudenten (Slettet)

ok, men hvorfor bliver det ikke til c=a*sinC/sinA, hvor sinC skal stå alene og ikke ved a?

og spørgsmålet: '' Nogen der kan forklare: at når man flytter et tal (tæller eller nævner) fra brøk til den anden side, hvor dette tal kommer til at stå på den anden side?''


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. juli 2016 af Capion1

Om to brøker gælder generelt

\frac{a}{b}=\frac{c}{d}\; \; \; \Leftrightarrow \; \; \; ad =bc     under forudsætning af at nævnerne ≠ 0
Man må, med andre ord, ombytte den ene brøks tæller med den anden brøks nævner,

\frac{d}{b}=\frac{c}{a} 


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. juli 2016 af mathon

                 c=\frac{a}{\sin(45^{\circ})}=\frac{2}{\tfrac{1}{\sqrt{2}}}=2\sqrt{2}


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. juli 2016 af PeterValberg

#2

Brøkregneregel:

a\cdot\frac{b}{c}=\frac{a\cdot b}{c}=\frac{a}{c}\cdot b

Svaret i #1 er således lig med det, du skriver i #2

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. juli 2016 af mathon

eller
            den retvinklede trekant er ligebenet da \angle A=\angle B
            overfor lige store vinkler ligger lige store sider
            hvoraf:
                             a=b

og Pythagoras

                             c^2=a^2+b^2=2a^2

                             c=\sqrt{2a^2}

                             c=a\sqrt{2}=2\sqrt{2}


Svar #7
28. juli 2016 af htxstudenten (Slettet)

jo tak


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. juli 2016 af Eksperimentalfysikeren

#2

Du skriver om at flytte et tal fra den ene side til den anden (formodentlig til den anden side af lighedstegnet.) Der har i tidens løb udviklet sig en uheldig sprogbrug, der giver problemer. Man flytter ikke over. Man ganger på begge sider af lighedstegnet med tallet eller dividerer med det, så det forsvinder på den en side af lighedstegnet og dukker op på den anden side. Hvis tallet står i nævneren, ganger man med det på begge sider af lighedstegnet. Derved kan det forkortes ud der, hvor det har stået, men dukker op som faktor på den anden side af lighedstegnet:

6 = x/2 ganges på begge sider af lighedstegnet med 2: 2*6 = 2 * x / 2  forkortes til 12 = x.

15 = 3*y divideres på begge sider af lighedstegnet med 3: 15/3 = 3*y/3 forkortes til 5 = y.

Der er blevet opstillet en længere serie regler om at flytte over på den anden side af lighedstegnet, men da der er så mange, blander folk dem sammen. Det væsentlige er ikke disse regler, men at man kan lave en regneoperation på den ene side af lighedstegnet, hvis blot man gør det samme på den anden side af lighedstegnet. Der er enkelte undtagelser. Man må ikke dividere med 0 og man kan ikke tage kvadratroden af et negativt tal.


Skriv et svar til: isolering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.