Studievalg og videregående studie

ikke optaget

30. juli 2016 af Einstein5 (Slettet)
Kan man fx ikke blive optaget på en uddannelse som medicin selvom man har gennemsnittet

Brugbart svar (1)

Svar #1
30. juli 2016 af 23fdafsdgdsg (Slettet)

En af mine lærere berettede for noget tid siden om en elev, som netop var dimmiteret fra min skole. Han havde søgt ind på bacheloruddannelsen i medicin på KU, og hans gennemsnit var tilstrækkeligt til at blive optaget i kvote 1, men han blev frasorteret pga. hans lave alder. Det er blot en historie, og jeg kan ikke lige referere til noget reglement vedrørende emnet. Hvis nogen kan finde en kilde, hvori denne regel fremgår, må de meget gerne smide den op :)

Du skal naturligvis, ud over din studentereksamen i sig selv, også leve op til de enkelte fag- og niveaukrav, som uddannelsen kræver.


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. juli 2016 af dannysannem

Ved ikke om jeg forstår dit spørgsmål???

Men ud over gennemsnittet skal man jo også leve op til de formelle adgangskrav til den enkelte uddannelse.


Svar #3
30. juli 2016 af Einstein5 (Slettet)

Tænke bare på om man kunne risikere ikke at blive optaget selvom man lever op til kravene da der er så mange ansøgere og så få der bliver optaget

Brugbart svar (1)

Svar #4
30. juli 2016 af dannysannem

gennemsnittet er ikke bestemt på forhånd. 

Hvis der fx er 100 kvote 1 pladser på en uddannelse, så pladserne til de 100 ansøgere der har det højeste gennemsnit. 

Det gennemsnit der så meldes ud er for den ansøger der havde det laveste gennemsnit.


Brugbart svar (1)

Svar #5
30. juli 2016 af 23fdafsdgdsg (Slettet)

Hvis vi forestiller os, at du opfylder alle formelle adgangskrav, at du ikke kan blive frasorteret pga. din alder, og at dit karaktergennemsnit er lig med eller større end adgangskvotienten, så vil du blive optaget. Systemet er indrettet, således at der er et fast antal pladser på de respektive uddannelser. Hvis der fx er 60 pladser på en uddannelse, så vil det være de 60 ansøgere med de højeste karaktergennemsnit, der kommer ind, og personen heriblandt med det laveste karaktergennemsnit vil sætte adgangskvotienten forstået på den måde, at hvis denne person har et karaktergennemsnit på fx 10,6, så vil adgangskvotienten blive netop 10,6.


Svar #6
30. juli 2016 af Einstein5 (Slettet)

Tusinde tak for jeres svar, jeg værdsætter den tid I har brugt på at svare , det giver god mening

Brugbart svar (0)

Svar #7
30. juli 2016 af Dulugtergrimt

Du kan ikke blive frasorteret grundet alder pt. Det er set at folk er blevet bedt om at melde sig ud af studiet grundet høj alder, men det er udelukkende fordi at loven siger, at man ikke kan fungere som læge når man er over 75 - vedkommende var på det tidspunkt over 75 og læste på 7. semester.

Danmarks yngste læge blev optaget som 17årig.

Brugbart svar (0)

Svar #8
30. juli 2016 af OnceUponATime

Jeg har svært ved at tro på det med alderen. Mig bekendt er jeg den yngste på min årgang på medicinstudiet.
Men jeg er til gengæld bekendt med, at hvis man feks har er snit på 10,7 og adgangskvotienten er 10,7 - og der er mange med det gennemsnit der søger ind på uddannelsen, så trækker de lod om hvem der bliver optaget, og hvem der ikke gør. Min læsemakker som havde et snit på 10,9 sidste år - hvilket er lig med adgangskvotienten for medicin på SDU sidste år, fik afslag selvom han reelt set havde gennemsnittet. Han fik heller ikke et standbyplads, da SDU af en eller anden grund ikke tildelte nogen standbypladser. Men da nogen sprang fra, blev han ringet op, og tildelt en plads på studiet.

Brugbart svar (0)

Svar #9
31. juli 2016 af DrNielsen

Lige på medicin er det sådan, i hvert fald på AU, at unge studerende(det værende sig <18) skubbes til vinteroptaget, da de gerne vil have en hvis alder og modenhed. Det står mig bekendt ikke nogen steder på AU's hjemmeside, men studieadministrationen har bekræftet det. De bliver sålede ikke afvist, men bare skubbet et halvt  til et helt år :-)


Brugbart svar (0)

Svar #10
01. august 2016 af MiklasKroager (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #11
02. oktober 2016 af MiklasKroager (Slettet)

Slettet

Skriv et svar til: ikke optaget

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.