Studievejledning

Hvor meget betyder karaktererne i 1 og 2. g på HHX?

02. august 2016 af miepi

Hej

Jeg skal starte på HHX her efter sommerferien, og der er noget, jeg er i tvivl om. De karakterer jeg får i 1. og 2. g, tæller de i det endelige gennemsnit i 3.g? Og hvad med mine årskarakterer i de forskellige klasser?Hvilke karakterer er det egentlig, der tæller til det endelige gennemsnit i 3.g? Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. august 2016 af sjls

Dit endelige snit er ikke kun dine karakterer i 3.g, det er dine sidste års-og eksamenskarakterer i alle fag.
Så hvis du for eksempel har et c-niveau fag (der kun tager ét år) og ligger i 1.g, vil din årskarakter (og evt. eksamen) i 1.g i det fag stå på dit eksamensbevis, grundet at du ikke har faget i hverken 2. eller 3.g.

På samme måde fungerer det for eksempelvis B-niveau fag, hvor du efter de to år, du har haft faget i, får afsluttende årskarakterer i faget samt eventuel eksamenskarakter, som kommer til at stå på dit bevis.

Dit endelige gennemsnit bygges altså stille og roligt op fra 1.g til 3.g.
Hvor du i 1.g nok ikke afslutter så mange fag, afslutter du flere fag i 2.g, og til sidst afslutter du flest fag i 3.g, hvoraf størstedelen af disse vil være a-niveau, som er det højest mulige gymnasielle niveau og som vægter mest i dit gennemsnit.

Skriv et svar til: Hvor meget betyder karaktererne i 1 og 2. g på HHX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.