Historie

Kildekritisk analyse af Krystalnatten den 9 november 1938

10. august 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg er igang med at skrive en kildekristisk analyse af "Krystalnatten", og vil meget gerne hører hvis der er nogle der har tid til lige at kigge den igennem, idet det er første gang jeg laver en kritisk analyse på en kilde i historie.

Jeg sender gerne opgaven på besked.


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. august 2016 af Moderatoren


Svar #2
10. august 2016 af HFNU (Slettet)

Ja mange tak for linket.  Jeg har kigget alle videoerne igennem.  Men det er nok mere generelt om analysen indeholder alle punkter fyldesgørende, eller om jeg kommer omkring de punkter jeg skal som er vigtige for kilden.

Kilden hedder: Wolfgang Benz; Die Juden in Deutscland 1933-1945 (Munchen 1996)

Link : http://www.holocaust-uddannelse.dk/kildetekster/krystalnatten.asp#22


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Er det den formelle eller den reelle kildeanalyse, du har problemer med?


Svar #4
10. august 2016 af HFNU (Slettet)

Skaljeglavedinelektier, du mener om der enten ; er selve kilden jeg har fået opgivet jeg har problemer med at forstå, eller det er selve kildeanalyse jeg har problemer med?


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Nej. En historisk analyse består af en formel og reel kildeanalyse. Den formelle kildeanalyse går på, hvorfor kilden er brugbar i forhold til at besvare din problemstilling. Den reelle kildeanalyse handler om besvarelsen af din problemstilling ud fra din valgte kilde. 


Svar #6
10. august 2016 af HFNU (Slettet)

Selve opgaveformuleringen hedder :

Jødeforfølgelserne: Krystalnatten

Lav en analyse ud fra din kildekritiske analysemodel til følgende  tekst( som du har læst i historieafsnittet) : Om krystalnatten: uddrag fra  W. Benz: Die Juden in Deutschland 1933-1945, Munchen 1996), hentet på :   http://www.holocaust-uddannelse.dk/kildetekster/krystalnatten.asp#22.

Håber det er svar på det du skriver i #5


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det handler jo om, hvad "din kildekritiske analysemodel" betyder. 

Hvad er din problemformulering? 


Svar #8
10. august 2016 af HFNU (Slettet)

Tak for svar . Det er alt hvad vi har fået vedrørende opgaven, jeg mener ikke der er nogen problemformulering, udover selve opgaveformuleringen.

Min kildekritiske analysemodel handler jo bare omkring alle de spørgsmål man stiller til en kilde for at kunne analyser den


Brugbart svar (0)

Svar #9
10. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det lyder til, at du kun skal lave kildekritik på kilden (formel kildeanalyse). Jeg kigger gerne din kildekritik igennem. 


Svar #10
10. august 2016 af HFNU (Slettet)

Det vil være en kæmpe hjælp 1000 tak. Det er bare så jeg ved om det jeg er igang med er en kildekritik


Svar #11
10. august 2016 af HFNU (Slettet)

Kan jeg sende det jeg har skrevet idtil videre som en besked til dig ?


Brugbart svar (0)

Svar #12
10. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Ja det kan du. Jeg kan dog først svare på beskeden i morgen aften. 


Svar #13
10. august 2016 af HFNU (Slettet)

Ok helt sikkert :) mange 1000 tak igen. Jeg arbejder lidt videre og sender den så hurtigst jeg kan så.


Svar #14
10. august 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg har bare nogle spørgsmål i forhold til kildeteksten. Har du læst den? For jeg kan ikke rigtig finde ud af hvem der står som forfatter af kilden.  Kan du udefra teksten se hvem det er?

Jeg ved at afsender er en jødisk mand, men jeg kan ikke rigtig finde flere informationer omkring ham.


Brugbart svar (0)

Svar #15
11. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Forfatteren er, som der står i kilden, "En af de 30.000 jøder, der blev fængslet under Krystalnatten, beretter om uhyrlighederne i kz-lejren Sachsenhausen". Det kan dog være relevant for dig at kigge på forfatteren til bogen, Wolfgang Benz, alt efter, hvordan du bruger din kilde. 

Bruger du kilden som et levn eller en beretning? 


Svar #16
11. august 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg tror jeg har brugt den som en beretning. Jeg ved ikke lige hvad der vil have været bedst.

Jeg har spurgt min lærer omkring Wolfgang Benz, og han siger at det han er bare den seneste afsender som har samlet uddraget og trykt det.

Må jeg spørger dig kildens motiv? jeg har prøvet virkelig at nærlæse teksten for at finde frem til det, men jeg er bare ikke helt sikker endnu på hvad det kunne være


Svar #17
11. august 2016 af HFNU (Slettet)

Må man godt skrive en sådan analyse i punktform? Jeg har læst at det skal være en sammenhængende tekst.


Brugbart svar (0)

Svar #18
11. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Nej du skal skrive det som en sammenhængende tekst. Beretning eller levn er ikke noget, man frit kan vælge imellem. Det skal vælges ud fra den problemstilling, kilden skal bruges til at besvare. 

Motivet kan nogle gange være svært at finde i nogle kilder. Der ligger dog nok et "fortællende" motiv bag, altså at fangeren blot ønsker, at gengive en fortælling fra krigen. 


Svar #19
11. august 2016 af HFNU (Slettet)

Ja det er rigtig nok. Tak for din forklaring jeg håber jeg har forstået det rigtig nu.

Jeg  vurder nok udefra teksten at det passer bedre at skrive analysen som at det har været en beretning. Det er jo en jødes fortælling omkring hans oplevelser, da nazisterne tager over i Tyskland, natten til den 9 november 1938.

Jeg mener også at det er for at fortælle om begivenhederne, men min lærer har sagt at : man nok skal tage højde for at afsender er positiv overfor jøderne og negativ overfor nazisterne, om der kunne ligge noget bag det. At afsender har "opdigtet" noget at sin fortælling, men det synes jeg er ret svært at komme frem til om han har.

Jeg har fået at vide at man evt kan sammenligne afsenders fortælling med en anden kilde vedrørende samme begivenhed, men det er jo ikke bare sådan let at finde desværre...


Brugbart svar (0)

Svar #20
11. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg tror stadig, du misforstår noget omkring kildekritik, medmindre du selvfølgelig har fået noget andet at vide af din lærer. Man kan opdele analysen af en kilde i 3 dele. 

1. problemstilling. Når man analyserer en historisk kilder, skal man have en overordnet problemstilling. Det emne/tidspunkt/begivenhed... man ønsker belyst gennem kildens "øjne". Det kunne f.eks. være, hvordan beskrives opholdet i en KZ-lejr fra en fanges synspunkt. 

2. Formel kildeanalyse (kildekritik). Det er nødvendigt at gøre sig overvejelser omkring kildens anvendelig til at besvare problemstillingen. Et uddrag fra Da Vinci mysteriet af Dan Brown er næppe anvendelig til at belyse den før omtalte problemstilling. Til at bestemme/vurdere om kilden er anvendelig bruges en række begreber - som du sikkert kan finde i din analysemodel. Her er det væsentligt at bestemme, om man bruger kilden som levn eller beretning, da der er nogle andre begreber/elementer, der kommer i spil ved beretningen, såsom  forfatterens kompetence(r), forfatteren tendens osv... Der er helt sikkert en tendens i forhold til fremstilling af tyskerne overfor jøderne, som du selv nævner. Det vigtigste elementer er altså kildens troværdighed!

3. Reel kildeanalyse. Ud fra citater fra kilden, hvis du finder den egnet, prøver du at belyse/besvare problemstillingen.

Det jeg har prøvet at komme frem til, er om du skal lave samtlige af de 3 dele eller blot skal lave kildekritikken (punkt 2)


Forrige 1 2 Næste

Der er 30 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.