Studievalg og videregående studie

Søge ind på forskellige uddannelsesinstitutioner?

14. august 2016 af Nipstingen (Slettet)

Hej,

Hvordan gælder reglerne for ansøgninger til forskellige institutioner med studiestart til september- jeg kan ikke finde noget om det specifikt på nettet. Jeg har allerede smidt en ansøgning til universitetet, men i tilfælde af, at jeg ikke bliver optaget, (er betinget af en sygeeksamen til august) kan jeg så, inden d. 1. september, søge ind på f.eks. en erhversakademiuddannelse, evt. som prioritet 2? Jeg mener nemlig, at når man står enten standby, eller som betinget optag, kan man kun søge ind på en uddannelse, og hvis man ikke bliver optaget på den, kan man heller ikke komme ind på andre, hvis man skulle have søgt dem. Gælder det også for uddannelser på andre institutioner end universitetet?

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. august 2016 af Judicature (Slettet)

Der er lukket for optagelse ved de videregående uddannelser med studiestart til september for i år.


Svar #2
15. august 2016 af Nipstingen (Slettet)

Der er stadig ledige pladser på mange uddannelser.

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. august 2016 af Judicature (Slettet)

Ansøgningfristen på ledige pladser var for mange uddannelsessteders vedkommende den 11. august. I forholdt til standby samt betinget optagelse, gør det sig normalt gældende at hvis du bliver tilbudt en plads, komme du ikke i betragning på en uddannelse med en lavere prioritet på din prioritetsliste, men du kan sagtens søge flere uddannelser. Man skal med standby være opmærksom på, at det kan være, at du først bliver tilbudt en plads året efter, og at man i dette tilfælde ikke bare kan få en plads på en anden prioritet. Ved betinget optagelse får man sin plads så længe man har bestået sine suppleringsfag. Hvis man ikke består disse, bliver man ikke tilbudt en anden studieplads med en lavere prioritet, selvom man opfylder kravene til disse. Dette gør sig også gældende for andre uddannelsesinstritutioner end universitetet.


Svar #4
15. august 2016 af Nipstingen (Slettet)

Ja I know, det var heller ikke det jeg søgte svar på, tror måske ikke du læste mit spørgsmål igennem ellers har jeg skrevet det lidt misvisende. Men har snakket med en studievejleder som siger at det sagtens kan lade sig gøre , så har fået svar :) 


Skriv et svar til: Søge ind på forskellige uddannelsesinstitutioner?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.