Biologi

Hvad er liv?

15. august 2016 af Mm98 - Niveau: B-niveau
Jeg sidder på nuværende tidspunkt og spekulere over, hvad er liv? Altså hvis man tænker ud fra et naturvidenskabeligt stå sted?

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. august 2016 af Smut1

Videnskab.dk: http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvad-er-liv-0


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. august 2016 af sjls

Hvis der menes en definition af, hvad levende organismer er, tænker jeg umiddelbart, der er tale om organismer, der besidder arvemateriale og kan udføre livsytringer i form af stofskifte.


Svar #3
15. august 2016 af Mm98

Mange tak!

Altså lige pt. har jeg skrevet, at liv er overalt omkring os, såsom bakterier, dyr og planter. Det der skal til før vi kan kalde noget for levende er:

- at den består af celler
- Deres celler er afgrænset fra resten af verden ved hjælp af cellemembranen
- De er i stand til at optage næring
- De har stofskifte
- De kan udskille affaldstoffer
osv.

ellers kan man vel også sige. at en levende organisme kan indtage og omsætte energi og på den måde opretholde sig selv.

 


Svar #4
15. august 2016 af Mm98

Ja, jeg skal forklarer hvad liv er, så det er noget med levende organismer, men jeg kan bare ikke få det til at lyde ordenligt på skrift.


Brugbart svar (2)

Svar #5
17. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Der findes ikke en definitiv liste over, hvad der kræves for, at man kan kalde noget for levende, og disse lister er forskellige fra hinanden på visse områder. Du har nogle gode pointer. Her følger nogle andre samt nogle af dine:

1. Celler - unicellulær eller multicellulær

2. Metabolisme 

3. Homeostase 

4. Vækst

5. Reproduktion 

6. Evolution

7. Respons - organismer reagerer på ændringer i deres omgivelser og stimuli.

Nogle lister indeholder evnen til bevægelse, at den genetiske information findes i form af DNA, at livet er carbonbaseret osv. 

Der er dog altid nogle fejl ved sådan nogle lister. Reproduktion er f.eks. noget, man ville se som et nødvendigt krav for at være i "live", men forskellige hybriddyr, som muldyret, er ikke i stand til reproduktion, men er uden tvivl levende. Virus kan også ses som både "levende" og "død"


Skriv et svar til: Hvad er liv?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.