Kemi

Oxonium til dihydrogen?

15. august 2016 af Metapod (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej 

Jeg sidder og har lidt problemer med at forstå, hvordan syre reagere med metaller.

Mg + H3O+   --------->   Mg+ + H2

Jeg ved godt hvorfor magnesium afgiver sine valenselektroner, som jo er pga. dens placering i spændingsrækken, men jeg har lidt svært ved at se, hvordan oxonium bliver til dihydrogen? Jeg kan ikke forstå hvordan valenselektronerne fra magnesium gør, at der opstår et nyt stof? Mange tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. august 2016 af Smut1

Der er tale om en ionbinding pga. den høje forskel i elektronnegativiteten. Når magnesium afgiver elektroner til oxygen, har denne ikke længere behov for at være bundet til hydrogen: Der er altså ikke længere noget, som holder dem sammen. Oxygen er blot ilt, og er ikke vigtig at nævne i produktet.


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. august 2016 af mathon

Mg's elektroner doneres til H^+

egentlig:
               Mg\, _{\textit{(s)}}\; +\;2\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; Mg^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2\, _{\textit{(g)}}
.
noteret som oxonium:

               Mg\, _{\textit{(s)}}\; +\;2\, H_3O^+\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; Mg^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2\, _{\textit{(g)}}\; +\; 2\, H_2O\, _{\textit{(l)}


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. august 2016 af Smut1

Tak! Tror jeg tager kemi om :´)


Skriv et svar til: Oxonium til dihydrogen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.