IT

God computer til it- studie??

17. august 2016 af ifoo - Niveau: Universitet/Videregående
Heej kan i anbefale en god bærbar til ingeniør studie ( it)
Har overvejet en Mac book.. men ved ikke om den fungere godt?? Kan i komme med forslag.

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. august 2016 af Moderatoren

Det kommer vel an på, hvad du skal bruge den til? Du kan evt. forhøre dig ved nogle studerende længere fremme på uddannelsen, hvad de anbefaler. 

Eller tutorerne. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. august 2016 af Eksperimentalfysikeren

Til nogle af fagene vil det være en fordel med en computer, der har en kraftig grafikprocessor og en CPU med flere kerner. Det gælder bl.a. fag med en eller anden form for billedbehandling.

Du skal desuden være opmærksom på, om de programmer, du skal bruge, kan køre på den maskine, du vælger. Du må regne med, at computeren ikke bare er en avanceret skrivemaskine, men kan bruges f.eks. til at beregne 3D-modeller ud fra fotografier, eller løse differentialligninger nummerisk, også differentialligninger, som f.eks. Maple ikke kan klare.


Svar #3
17. august 2016 af ifoo

Tak for svar..
Hvor kan jeg evt. Kontakte nogen it studerende?

Svar #4
17. august 2016 af ifoo

Kan macbook pro ikke klare programmerne?

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. august 2016 af EnStuderende

Ingeniør? Mac? Sure, hvis du vil mobbes resten af studiet... Ej, just kidding. Personligt har jeg ikke noget mod Mac, jeg har haft Mac i mange år og også alm. bærbar og så min stationære, men du skal vide, at mange "tech mennesker" ser lidt ned på Macs, mest af alt fordi de som regel er lidt overpriced i forhold til hvad du får rent komponentmæssigt.. og hvis du ikke sætter pris på design og andet Mac gear, hvad de fleste lidt "snobbede" IT-folk ikke gør, så er det penge ud af vinduet ;) Hehe, det er fuldstændig en smagssag.

Som #2 skriver, så kig altid efter en god processor som f.eks. i5 og et godt grafikkort. Mindst 4GB RAM er essentielt, og mere end 8 er nok penge ud af vinduet for dig. Det er også vigtigt, hvike programmer du skal bruge. Nogle programmer kører kun på iOS, andre kører kun på Windows. Find ud af, hvilke programmer du skal bruge, det er det vigtigste. Og så få fat i en god mus.


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. august 2016 af Eksperimentalfysikeren

Mac og PC har forskellige processorer, der ikke kan køre de samme programmer. Når man ser programmer, der kan downloades til begge maskiner, er der tale om to forskellige oversættelser af samme program. Nogle af de programmer, der benyttes af ingeniører, har så lille udbredelse, at man sparer den ene af oversættelserne, og det vil nok oftest være Mac. Derudover er der programmer, der udnytter kendskab til maskinens opbygning, f.eks. hvordan man udnytter den grafiske processor, og de to maskiner har forskellig opbygning, så man kan ikke bare oversætte en gang til.


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. august 2016 af EnStuderende

Det skal dog lige nævnes, at det faktisk er muligt at installere noget software, der gør det muligt at køre Windows på sin Mac (samtidigt med OS X). Personligt synes jeg det er lidt mærkeligt at købe en Mac og så installere Windows. Jeg vil også mene, at hvis du skal læse til ingeniør (især hvis det er IT), så gå med en alm. PC. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
18. august 2016 af Eksperimentalfysikeren

#7

Det er rigtigt, at der findes den mulighed, der kan benyttes til en del programmer, men hvis man skal til at udnytte, at computeren er udstyret med flere kerner i CPU'en og en kraftig grafikproessor, så skal man have en PC. Man kan ikke få en Mac til at yde det samme ved hjælp af en Windowssimulator.

Der findes programmerinssprog, der understøtter flertrådet programmering. Denne teknik benytter man, hvis man har store beregninger, der kan opdeles i flere ens dele, som så kan fordeles over flere CPU-kerner. Man kan også udnytte, at grafikprocessoren er effektiv til nogle opgaver, hvor CPUen er mindre effektiv. Betingenlsen for, at man kan udnytte dette er, at det udviklingsmilieu, man benytter, kan komme i kontakt med kerner og GPU. Det kan det ikke i en Windowssimulator.


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. august 2016 af EnStuderende

#8 Det er fuldstændig rigtigt. Selvfølgelig kan man ikke gøre noget komponentmæssigt, men hvis man virkelig vil, så findes der programmer, der kan gøre, at man kan bruge Windows applikationer på Macs også - man skal bare være opmærksom på muligheden. Men ja, mindre effektivt end en alm. bærbar PC.


Skriv et svar til: God computer til it- studie??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.