Fysik

Hvem kan svare på dette ? B-)

18. august 2016 af Mm98 - Niveau: B-niveau
Hej, jeg har lige læst noget virkelig mærkeligt på nettet og nu sidder jeg og spekulere over hvordan kvinden med stiletterne kan påvirke gulvet kraftigere end damen med bare fødder.

Der stod at der er to damer som står på gulvet. den ene har stilethæle på og den anden står på sine fladde fødder.
Under den dame med bare fødder, fordeles kraften på gulvet over et stort areal, nemlig arealet af hendes fødder.

Under den anden dame som har stilethæle på fordeles den samme kraft via stilethælene over et langt mindre areal, og hun påvirker gulvet kraftigere ene den anden kvinde.


Whaaat? Er der nogle der kan gennemskue/ved hvorfor?


Det må vel være fordi at damen med stiletterne er kraftigere end damen med bare fødder?






Brugbart svar (0)

Svar #1
18. august 2016 af Smut1

Nu gætter jeg altså bare :) Men det virker da meget logisk! mon ikke det skyldes, at når kraften fordeles oplever den større modstand, end hvis den er samlet?


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. august 2016 af sjls

Mit gæt ville være, at trykket på gulvet fra damen med stilletter er højere end trykket fra damen med bare tæer. Eftersom trykket er lig med kraften divideret med arealet, må damen med stilletter altså påvirke gulvet med et højere tryk, da kraften kommer fra et mindre areal.


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. august 2016 af Jegvedingenting

Mit bud..

Prøv forstil dig damen med bare fødder træde dig over tæerne.

Prøv forstil dig damen med stilletterne træde dig over tæerne. Hvilken dame vil skabe mest kraft/tryk og give dig mest smerte?


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. august 2016 af Smut1

#2 Så logisk, at jeg tog det helt forgivet i mit svar :))


Brugbart svar (1)

Svar #5
18. august 2016 af mathon

Tryk = kraft pr areal

Gulvet kan modstå en hvis kraft pr areal. Når denne tærskelværdi overskrides, bliver der huller i gulvet.


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. august 2016 af Capion1

På museer, slotte og herregårde er der ofte parketgulve, hvor de besøgende ikke, med stilethæle, må betræde gulvene, fordi de, af årsagerne som nævnt, ville kunne efterlade trykmærker i gulvene. Et overtrådt gulv ville hurtigt kunne ligne overfladen af skrællen på en appelsin. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. august 2016 af Smut1

#3 og #2 Der er tale om en eksponentiel sammenhæng, ikke? Ligesom med et fald i tyngdekraften, vil vægtens kraft forøges eksponentielt desto tættere på gulvet, man kommer. Derfor var mit første svar omkring modstand vagt, men ville have betydning, hvis der ikke var tale om en lodret bevægelse.


Svar #8
20. august 2016 af Mm98

hmmm, jeg kan godt forstå det nu. Jeg tænkte bare i starten at begge dele ville gøre ondt, da de to kvinder vejer det samme.


Skriv et svar til: Hvem kan svare på dette ? B-)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.