Studievejledning

Skifte studieretning???

19. august 2016 af juliaholdt

Hej. Jeg er i et stort dilemma lige nu, og håber at I kan hjælpe/komme med råd..

Sorry for romanen.

Jeg er lige startet i 1.G, og kommer direkte fra 9. klasse. Jeg startede med at vælge en international studieretning som hed 'Samfundsfag A, Engelsk A, Matematik B, Naturgeografi B', fordi den passede perfekt til mig, og var lige det jeg ville. + man rejser til udlandet hvert år, til lande som Sydafrika, Kina osv. Problemet er så, at på det tidspunkt var jeg virkelig sikker på, at jeg gerne ville være læge. Min lærer + familie sagde til mig, at hvis jeg allerede vidste hvad jeg gerne ville være, så ville det være en god idé, at vælge en studieretning som er relevant. Så jeg ringede til kontoret 2 uger efter jeg havde sendt min ansøgning, og spurgte om jeg ikke kunne skifte til 'Biologi A, Kemi B, Matematik B'. Det kunne jeg godt, og så blev jeg så optaget på den studieretning. Problemet er så at henover sommerferien har jeg tænkt over det med videregående uddannelse, og fundet ud af at, at måske er noget med sprog, samfund mere mig, og måske vil jeg hellere arbejde internationalt. Altså jeg vil stadig gerne være læge, men det er kun hvis mit gennemsnit bliver højt nok. Så jeg tænkte at jeg hellere ville vælge noget som  Så derfor ringede jeg til kontoret igen, og blev skrevet op på 2 studieretninger. Den internationale som jeg i starten søgte: 'Samf A, eng A, mat B, naturgeo B.', og den sproglige som minder om den, men hedder 'Samf A, Eng A, Naturgeo B', og har matematik på C-niveau, og man er kun på studietur 1 gang. 

Jeg startede så i gymnasiet for over 1 uge siden, og allerede ved dag 3. fandt jeg ud af at det slet ikke var noget for mig. Min klasse var okay, det var bare selve fagene som biologi og kemi der var kedelige - synes jeg. Heldigvis blev jeg så ringet op af kontordamen i forgårs, og hun sagde at der var ledelige pladser til mig på begge studieretninger, hvilket så betød at jeg skulle vælge imellem dem. Jeg var MEGET i tvivl om hvilken jeg skulle vælge, da de minder jo meget om hinanden. Denne gang var det ikke studieretningen som jeg havde/har et problem med, men mere selve klassen/personerne. Jeg startede med at spørge personerne der gik i den internationale klasse, om hvad de synes om deres klasse, og der kom mange forskellige meninger. Nogle synes personerne var kedelige, andre synes at de var ok, nogle ville gerne skifte pga. klassens sammenhold, og fordi de åbenbart ikke taler sammen osv. - Den anden klasse derimod har et meget godt sammenhold, næsten alle taler med hinanden, de er imødekommende osv. Jeg skulle så skifte i dag, og valgte at skifte til den sproglige studieretning, der minder om den som jeg egentlig gerne vil gå i, men som jeg egentlig ikke tør skifte til, fordi jeg er bange for at jeg ikke kommer til at passe ind, og min klasse kommer til at være 'mærkelig' og akavede. Jeg starter på mandag i min nye klasse, altså den sproglige, men er stadig lidt i tvivl om det er det rette.

Men tror I at jeg kan gå i den klasse i noget tid, så skifte til den studieretning som jeg oprindeligt gerne ville gå i, også hvis jeg kan lide den bliver jeg i den, og hvis jeg ikke kan skifter jeg tilbage til den jeg er nu? Eller er det for 'meget'? 

Undskyld hvis det blev forvirrende..


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. august 2016 af JulieW99

Du kan ikke blive ved med at skifte rundt, af rene praktiske årsager. Det vil gymnasiet simpelthen ikke gå med til. For mig lyder det som om at du burde have taget et år mere i folkeskolen, og virkelig "soulsearche" lidt. 

Men start på mandag, og ellers kan du skifte klasse til jul. Der er det sidste udkald, og efterfølgende vil du kun kunne skifte, hvis du har en seriøs grund til det, da du så eventuelt kan være et helt år bagud. Hopper du konstant frem og tilbage mellem forskellige klasser, så kommer du heller ikke til at passe ind. Derudover taget det tid at falde godt til. Jeg har gået i samme klasse et år nu, og jeg er stadig ikke faldet 100% til. Du skal desuden heller ikke dømme om folk er "kedelige" på forhånd.

- - -

Vh Julie


Svar #2
19. august 2016 af juliaholdt

Og jeg ved godt at skolen er vigtigere end vennerne osv, men jeg vil bare gerne gå i i en klasse som har et godt sammenhold. Alle siger jo at gymnasieårene er nogle af de bedste år i ens liv, derfor vil jeg gerne gå i en klasse hvor alle taler med hinanden, er åbne osv. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. august 2016 af JulieW99

Du kan simpelthen ikke få hele pakken, og selvom din klasse ikke har et total kanont sammenhold, kan du sagtens få nogle fantastiske år. Men du lyder, i mine ører, ikke klar til gymnasiet.

- - -

Vh Julie


Svar #4
19. august 2016 af juliaholdt

Hm :/


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. august 2016 af JulieW99

Jeg vil råde dig til at snakke med en studievejleder. Det er umuligt at forvente du kan få hele pakken. Personligt har jeg de fag, jeg gerne vil have. Klasse? Nej. Men de er sgu egentligt søde nok, og jeg har to tætte venner, så 1.g har været virkelig fedt alligevel. Det kan jo være at du snakker godt med nogle fra andre klasser (som jeg f.eks. gør), og så betyder din egen klasse ikke så frygteligt meget.

- - -

Vh Julie


Svar #6
19. august 2016 af juliaholdt

Ja okay, det gør jeg nok så. Har nok bare alt for høje forventninger 

Men tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. august 2016 af JulieW99

Det har du. Gymnasiet tager tid, og det glemmer man bare at fortælle folk. Selvfølgelig er der ikke kanont sammenhold efter en uge. Selvfølgelig har du stadig ikke fundet din plads. Alt er nyt, så start i din klasse på mandag og giv den som minimum 2 måneder. Derudover bør du vælge de fag der interesserer dig.

Gider du ikke biologi og kemi, så skal du nok ikke være læge. Det bliver op ad bakke så.

- - -

Vh Julie


Svar #8
19. august 2016 af juliaholdt

I know, altså jeg godt lide biologi, bare når det er om mennesket og kroppen, og ikke om planter osv. 

Men ja, jeg giver det en chance. Altså vil hellere på den linje som jeg går nu, end biologi-linjen


Brugbart svar (0)

Svar #9
19. august 2016 af JulieW99

Men det er det ikke udelukkende i gymnasiet. Der fylder det andet også. Jeg har det på præcis samme måde med biologi, men hvis du tager biologi og idræt som linje, fylder det væsentligt mere. Dog kan noget af det andet også være interessant. Du skal ikke være snæversynet med fagene.

Så skal du også gå på den. Men hvis du vil være læge, skal du ud i en seriøs supplering efter gymnasiet. Lad dog være med at tænke på det nu.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #10
19. august 2016 af Dulugtergrimt

Hvis du gerne vil være læge, men ikke gider alt det der økosystem-noget (og hvem satan kan blame dig for det?!), så kunne fysik/kemi-linjen istedet være løsningen. Jeg vil påstå, at folk der har haft fysik og kemi samtidigt er bedre forberedt, end folk der har haft kemi og biologi i gymnasiet. Ja, der er en masse underlige ting vedr. humanbiologi, som man godt kunne have vist før start, men den sådan helt basale, videnskabelige tilgang til tingene, grundlægges i matematik og fysik.


Brugbart svar (0)

Svar #11
19. august 2016 af mathias1997

Jeg vil også tilslutte mig det, at det tager tid at falde på plads i en klasse. Det kan næsten ikke undgås, at det er lidt akavet i starten, eller at man grupperer sig lidt efter dem, man kender på forhånd. Jeg havde det heller ikke for fedt i den første halvdel af 1.G og havde lidt svært ved at få "hul på bylden" mht. det sociale, men det blev heldigvis en del bedre, når man lige vænner sig til hinanden og eksempelvis kommer afsted på ture sammen. Nu kan jeg se tilbage på nogle ganske gode år med venskaber og oplevelser for livet. Nogle som jeg ville have været foruden i dag, hvis jeg ikke havde givet det en chance.


Brugbart svar (0)

Svar #12
21. august 2016 af EnStuderende

Roman? Haha, værsgod selv:

Okay, nu kommer jeg så og bryder rækken. Jo, du skal give en klasse tid - men ikke for meget. Jo, du skal gå efter hele pakken. Nej, det bliver ikke nogle fantastiske år, hvis du ikke føler dig tilpas i din klasse. Jeg tvivler på, at der rent faktisk er nogen, som har haft det dårligt i en klasse, som er kommet ud af gymnasiet uden at juble over aldrig at skulle vende tilbage.

Jeg var selv en af de typer, som gik meget op i mine fag - så meget, at det sociale simpelthen bare måtte indordne sig. Jeg var villig til at ofre alt for det, jeg gerne ville. "Hvis du virkelig vil det, så betyder det ikke noget!". Tilbage til den barske virkelighed: jo, det gør. Uanset hvor meget, du nyder dine fag, så vil du føle dig ensom, alene, håbløs, fortabt, og værst af alt vil du begynde at tvivle på dig selv. Der er ikke noget miljø, der er værre at lære i end i en klasse, hvor du ikke føler dig tilpas (eller for godt tilpas, men det er en anden snak). Det påvirker dig psykisk, og jeg taler af erfaring, når jeg siger, at det vil gå lige så meget ud over din læring som dine følelser (som vi så godt kan lide at tro, vi kan ignorere). Du brænder ud på 0 komma 5, hvis du vågner op hver dag og tænker "åh, nej", fordi du ikke har lyst til at møde op pga. en dårlig klasse. Nu siger jeg dårlig klasse: jo, der findes sgu både gode og dårlige klasser. Ja, man skal giver en klasse en chance - men du skal sgu ikke blive i det, hvis det ikke er godt. Så skide være med fagene, du kan altid supplere op i et sabbatår. 

Jeg skiftede så sent som i midten af 2.G, og det er en beslutning, jeg aldrig har fortrudt. Dermed ikke sagt, at du ikke selv har et ansvar og bare skal skifte og skifte, indtil du finder en god klasse. Du skal selv bidrage til at skabe et positivt miljø - men hvis du allerede gør det, og hvis det bare ikke fungerer alligevel, så flyt. Igen. Og igen. 

Hvis du vil være læge, så kommer du ikke uden om de naturvidenskabelige og matematiske fag, så hvis du ikke kan lide dem, så skal du nok lige genoverveje din studiedrøm. Men pas på, at det i virkeligheden ikke er undervisningen. Jeg har altid været glad for elektronik, men hold da op hvor var det en elendig underviser, jeg havde i netop det fag, og hold da op, hvor blev det mit hadefag til tider. Heldigvis var interessen så rodfæset i mig i forvejen, at jeg kunne finde ud af at skælne mellem det at hade et fag og undervisning. Mine bedste stunder med elektronik på HTX foregik på Youtube med random undervisere, som endte med at lære mig mere, end min egen underviser gjorde. Samtidigt var jeg ikke vildt begejstret for kemi i starten, men en god lærer, som jeg bare "klikkede med", viste mig, hvor fedt det var, og selvom han så flyttede senere og jeg fik en dårlig lærer igen (ak, ironien), så havde han åbnet mine øjne op for det fede i kemi, og så var jeg heldigvis i stand til selv ikke at køre død i det.

Kort og godt: vær sød og ansvarlig, men egoistisk. Faktisk kan du ikke rigtig være det første, hvis du helt glemmer at være det sidste.


Skriv et svar til: Skifte studieretning???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.