IT

Computer skratter! - BANGE!

19. august 2016 af JulieW99 - Niveau: 7. klasse

Hej SP.

Håber der er computerkyndige herude.

Jeg sidder med en Acer med Windows 10. Den ville opdatere, og da jeg har læst at en opdatering kan få den til at gå i sort, gik jeg i panik og trykkede på sluk-knappen, simpelthen for at forhindre det, da jeg ikke ved om opdateringen er i orden igen, og ikke har råd til en ny computer, hvis den nu skulle vise sig at gå i sort.

Da jeg tænder den igen for at se om den så vil opdatere, er den begyndt at skratte ekstremt, uden afspilning af lyd, og det gør mig vanvittigt bekymret. Den plejer nemlig at være lydløs. Hvad pokker skal jeg gøre? Kan noget i den være ødelagt? Det skræmmer mig super meget. Jeg har planer om at gå op i IT med den på skolen på mandag. Jeg er ret generet af lyden. 

Er der nogle der ved, om opdateringen desuden er blevet rettet?

På forhånd tusind tak for hjælpen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. august 2016 af Toonwire

Det er generelt ikke en god idé at slukke computeren under en systemopdatering. Der plejer også at stå, at de er noget man skal undgå. 

Anyways, det kan forhåbentligt fikses.

Mit råd vil være at prøve at gendanne computeren til et tidligere tidspunkt (til før opdateringen).

Kontrolpanel --> Gendannelse --> Åben system gendannelse.
Mit system er på engelsk, men herunder er en visuel guide..


Svar #2
19. august 2016 af JulieW99

Lige præcis. Jeg forhindrede dog opdateringen, så den er altså ikke blevet opdateret. Men i et anfald af panik fik jeg dig gjort det alligevel. Nu skratter den så bare, og det plejer den ikke.
- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. august 2016 af Toonwire

Nogle af opdateringerne kan være instantieret og have ændret nogle filer, selvom du afbrød installationen.

Syntes stadig umiddelbart at en systemgendannelse vil være din bedste mulighed.


Svar #4
20. august 2016 af JulieW99

Det vil jeg prøve at gøre. Jeg har dog for en sikkerhedsskyld lagt alle mine filer over på OneDrive.

- - -

Vh Julie


Svar #5
20. august 2016 af JulieW99

Jeg har nu gjort det, og lyden er der stadig. Om muligt taget til i styrke. Den siger desuden at gendannelsen ikke blev fuldført.
- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. august 2016 af EnStuderende

Hvornår optræder lyden? Hele tiden? Hvad er den specifikke meddelelse, du fik, da systemgendannelsen fejlede?

Prøv at gå ind i systemgendannelse igen. Der skulle gerne være en knap, hvor du kan vælge et andet gendannelsespunkt. Tryk på den og eventuelt ving af "vis flere gendannelsespunkter". Vælg et punkt, hvor dine problemer endnu ikke var begyndt, og så prøv systemgendannelse igen.

Hvis dét ikke virker, så kan det være fordi, at du har nogle antivirusprogrammer (eller endda malware, men det tvivler jeg på), der forhindrer det. For at undgå dette, så prøv systemgendannelsen i safe mode. Genstart din computer og hold F8 tasten nede (eller eventuelt hvad din computer nu selv siger, du skal presse) - dette skulle gerne bringe dig til et meget primitivt interface, hvor du kan boote via safe mode. Hvis du ikke ser dette interface, så skal du genstarte og prøve igen, til du gør.

Hvis også dette failer, så back up alle dine filer og geninstaller Windows. Det er ikke så slemt, som det lyder.

Når det så er sagt, så er det slet ikke sikkert, at lyden har noget at gøre med den mislykkede opdatering. 


Svar #7
20. august 2016 af JulieW99

Jeg har nu opdateret som Windows 10 ville at jeg skulle, og lyden optræder stadig hele tiden. Den specifikke meddelelse var, at Systemgendannelsen ikke kunne udføres, grundet en eller anden fil, som nok har været noget microsoft, så vidt jeg kunne se.

Lyden er skrattende og lyder egentligt lidt som om der er noget der brænder. Min computer ser dog ud til at køre fint, men jeg tænker stadig at smutte en tur op i IT med den mandag. Lyden forsvinder dog næsten nogle gange under brug.

Jeg skal ikke kunne afvise at lyden hele tiden har været der, men at jeg først er begyndt at lægge mærke til den nu.

- - -

Vh Julie


Svar #8
20. august 2016 af JulieW99

Den kan desuden også høres under afspilning af lyd, men den tager ikke til der.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. august 2016 af EnStuderende

Kan du høre lyden, selvom du ikke afspiller mediefiler? Tiltager lyden i styrke, hvis du skruer op/ned for volumen?


Svar #10
20. august 2016 af JulieW99

Ja, det kan jeg. Lyden påvirkes ikke af at min computer afspiller nogen form for lyd. Den er meget konstant i lydstyrken, men kommer og går. Forstået på den måde at den ikke skratter hele tiden. Det skifter lidt hvor kraftigt den skratter også.
- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #11
20. august 2016 af EnStuderende

Er lyden der stadig, hvis du slår lyden fra på computeren? 


Svar #12
20. august 2016 af JulieW99

Ja, det er den.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #13
20. august 2016 af EnStuderende

Så er det formentlig noget hardware, den er gal med. Kan både være højttalere men også harddisken eller noget helt tredje. I så fald vil jeg anbefale at lade en IT kyndig kigge på den, hvis du ikke selv er vant til at åbne din computer og tage et kig.

Hvad sker der, når du putter den på sleep mode?


Brugbart svar (0)

Svar #14
20. august 2016 af EnStuderende

Har du prøvet at systemgendanne til et tidligere punkt, som jeg nævnte før? 


Svar #15
20. august 2016 af JulieW99

Ja det prøvede jeg, men det kunne den ikke, så jeg valgte at opdatere. Der var ikke andre tidspunkter en det der kom op, og jeg vil helst ikke rode med noget avanceret, når jeg ingen forstand har på det. Den virker dog til at køre fint, og som skrevet så kan det også være jeg først har lagt mærke til lyden nu.

Det har jeg ikke prøvet, men jeg kan lige hurtigt gøre det.

- - -

Vh Julie


Svar #16
20. august 2016 af JulieW99

Lydløs når den er på slumringstilstand.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #17
20. august 2016 af EnStuderende

Og du prøvede at gøre det i Safe Mode også?


Svar #18
20. august 2016 af JulieW99

Jeg, jeg har ikke rigtigt styr på det og vil ikke rode for meget med det hele. Siden den kører fint, tænker jeg godt at det kan vente til mandag. Som sagt, måske har lyden været der konstant, og den bare siger sådan, når den arbejder. Jeg kan være begyndt at lægge mærke til den, udelukkende fordi jeg gik i panik.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #19
20. august 2016 af EnStuderende

Der er ikke noget farligt i at genstarte i safe mode, men det er ikke sikkert, at det vil virke. Det var mere, hvis du selv er for utålmodig til at vente til mandag. Det kan ikke skade at prøve i hvert fald, hvis du har lyst.


Svar #20
20. august 2016 af JulieW99

Nah, jeg tror godt at jeg kan vente, for det begynder at lyde mere og mere normalt, så det går nok. Jeg hører hvad IT siger der. Men tusind tak for din hjælp. :)

- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: Computer skratter! - BANGE!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.