Samfundsfag

Hvorfor er det godt, at DF indgår i en regering?

20. august 2016 af snylt (Slettet) - Niveau: A-niveau

Har netop skrevet min samfundsfag aflevering om, hvorvidt DF vil opnå større politisk indflydelse ved at indgå i en regering.

Jeg har gennemlæst min aflevering og synes, at jeg primært beskriver, hvorfor det ikke er godt, at de indgår i en regering.

Synes det er vanskeligt at finde fordele ved, at de indgår i en regering? Jeg ved jo godt, at man kan opnå større politisk indflydelse, hvis man indgår i en regering, men eftersom DF kan risikere IKKE at gå gennemført mange af deres kerneværdier, så vil det påvirke partiet.

Det er derfor jeg synes det er vanskeligt.

Hvad siger I?


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. august 2016 af mathias1997

At indgå i en regering er ikke en garanti for, at man opnår større politisk indflydelse. Det har historien vist. Dog har DF opnået en størrelse, der gør, at de øvrige partier mener, at DF bør tage et større ansvar ift. bare at stå på sidelinjen og pege fingre, når man er utilfreds. Nogle DF-vælgere savner muligvis, at DF tager førertrøjen og går forrest og vil belønne dem for dette, men dette vil jo indebære at kompromiserne skal indgås før de politiske forslag lægges op (medmindre der er tale om en ren DF-regering). Det ville f.eks. være et mareridt for DF, hvis de skulle lægge navn til et forslag om lettelse af topskatten, hvorimod de i dag kan indgå en forhandling og bytte sig frem til indrømmelser på deres mærkesager, som de kan præsentere for deres vælgere.

En fordel ved at træde ind i en regering er dog, at man får større indflydelse på de enkelte ministerier og kan præge deres politiske retning.


Skriv et svar til: Hvorfor er det godt, at DF indgår i en regering?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.