Samfundsfag

Tabel: konklusion

21. august 2016 af jensenshjælp (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej!

Jeg skal lave 3 "interessante" konklusioner om stemmernes fordeling ved EU-Parlamentsvalget i 2009. Men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal sige om det; er der nogen som kan hjælpe? Tabellen er vedlagt.

Spørgsmål 2: som beregning af tabellen burde man så lave indekstal eller procentvis andele?

Tak på forhånd!

Vedhæftet fil: MMM.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. august 2016 af Smut1

Jeg synes, det er interessant, at der er færre personlige stemmer pr. gyldig stemme i hovedstadsområdet end uden for-. Sjælland-Syddanmark og Midtjylland -Nordjylland er har begge ca. 2 procent flere personlige stemmer pr. gyldig stemme (har ikke regnet rigtigt på det).

Derudover har Det Radikale Venstre fået langt flere stemmer i hovedstadsområdet end udenfor-. Det modsatte kan siges om Venstre, som er populærest uden for hovedstadsområdet. Det er interessant fordi, de to partiers politik er tæt på hinanden.

Det er også en smule interessant, at Liberal Alliance har flest vælgere i hovedstadsområdet. (Håber du selv har fundet på noget bedre end det!)


Skriv et svar til: Tabel: konklusion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.