Studievalg og videregående studie

Studieteknik på uni?

22. august 2016 af kasper1504 (Slettet)

Hvad er den bedste studieteknik på uni ang. noter - hvordan kan man lave nogle gode noter, da der er meget, der skal læses?

Og hvad er den bedste læseteknik  - er det bedst hvis man skimmer siderne igennem, da der er meget læsestof?


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. august 2016 af Justitia

Hvorfor skimme sider når det handler om at forstå så meget som muligt? 

Jeg læser intensivt og streger ud i bøgerne for at fremhæve vigtige pointer (hverdagen). Når det kommer til eksamensperioden, så læser jeg pensum igen - jeg forstår selvfølgelig pensum meget bedre nu. Dernæst tager jeg udførlige noter.

Mine råd; 

1) Læs omhyggeligt
2) Læs helst pensum 2-3 gange
3) Tag udførlige noter - enten før eksamensperioden (dette gør det lettere i eksamensperioden, men kræver en del tid i hverdagen) - eller under eksamensperioden. Sidstnævnte benytter jeg mig af.
 


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. august 2016 af drjuliet (Slettet)

Der er nok lige så mange "bedste studieteknik" dom der er studerende.

Nogle vil helst skimme først og så læse mere dybdegående efterfølgende.

Nogle vil helst læse dybdegående først og så skimme til genlæsning.

Nogle vil helst tage udførlige noter de kan læse igen ved eksamenstid i stedet for at læse i bøgerne.

Nogle vil helst tage "løse" noter, bare for at huske det bedre, men bruger aldrig noterne igen.

Nogle vil helst slet ikke tage noter.

Nogle kan bruge andres noter, mens andre skal have deres egne for at det er brugbart.

Nogle vil helst læse andres noter/kompendier og så bruge bøgerne tilopslagsværk/ved de ting der er svære.

Nogle vil have læst et emne til undervisningen, andre vil helst først læse emnet efter undervisningen.

Der er virkelig mange muligheder, og ingen er mere rigtige eller forkerte end andre. Det handler om at finde ud af hvordan man arbejder og lære bedst og så gøre det. Hvis man ikke har en metode der virker for en når man starter kan det være fint at prøve lidt forskelligt og så mærke efter.


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. august 2016 af JulieW99

Jeg vil anbefale at skrive ting i hånden - i hvert fald det du kan slippe af sted med. Ser du tabeller, diagrammer eller andet, så inkluder det i dine noter. De ting skal ikke ignoreres.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. august 2016 af guzbak

Det kommer meget an på faget, efter min erfaring.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Studieteknik på uni?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.