Dansk

ESSAYYYYYY HJÆLP

23. august 2016 af sarazz - Niveau: 9. klasse

HEJSA jeg skal skrive et essay om ''rimeligheden ved vejret i Danmark'', kan i give et vpar eksempler hvorfor Danmarks vejr er rimeligt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. august 2016 af SimoneFalster (Slettet)

Du kan ikke nå op på top karaktere, hvis du bruger Studieportalen.dk som hjælp hele tiden. Det vil forhindre dig på din videregående uddannelse i at skrive afleveringer. Du er nødt til at bruge din læres notater eller evt. få hjælp fra hjemmesider.


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. august 2016 af Justitia

#1

Du kan ikke nå op på top karaktere, hvis du bruger Studieportalen.dk som hjælp hele tiden. Det vil forhindre dig på din videregående uddannelse i at skrive afleveringer. Du er nødt til at bruge din læres notater eller evt. få hjælp fra hjemmesider.

Fine påstande og én selvmodsigelse til sidst. 

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. august 2016 af SimoneFalster (Slettet)

Jeg mente hjemmesider som Gyldendal.dk, ikke som Studieportalen, hvor du ligefrem for svar af andre personer. Det er ikke ren fakta du får at vide på denne hjemmeside :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. august 2016 af SimoneFalster (Slettet)

#2
#1

Du kan ikke nå op på top karaktere, hvis du bruger Studieportalen.dk som hjælp hele tiden. Det vil forhindre dig på din videregående uddannelse i at skrive afleveringer. Du er nødt til at bruge din læres notater eller evt. få hjælp fra hjemmesider.

Fine påstande og én selvmodsigelse til sidst. 

Jeg mente hjemmesider som Gyldendal.dk, ikke som Studieportalen, hvor du ligefrem for svar af andre personer. Det er ikke ren fakta du får at vide på denne hjemmeside :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. august 2016 af Jakob132

Så, så Justitia, ingen grund til at være grov. Simone har en fin pointe. Dog vil jeg sige, at studieportalen kan være behjælpelig med mange ting, så længe det ikke bliver en liggepude.

Essay er en svær genre at skrive. Dit afsæt er rimeligheden ved vejret i Danmark. Det er en semantisk fjollet sætning, fordi der er naturligvis ikke nogen som bestemmer over vejret. Derfor er det ret nytteløst at skrive om rimelighed. Ikke desto mindre, så blev Jacob Hauggaard valgt ind i Folketinget fordi han lovede danskerne medvind på de danske cykelstier, hvilket måske siger mere om danskere og dansk politik end om vejr.

Forsøg at reflektere over hvad rimelighed egentlig er. Rimelighed overfor hvem? Er det cyklister? Løbere? Landmænd? Børn eller gamle? Prøv at få en rød tråd i din tankestrøm, så du arbejder med de begreber du er blevet bedt om at afklare. Når du får skrevet om hvem rimeligheden skal tage hensyn til, så kan du begynde at sætte det i sammenhæng med det danske vejr. For landmændende har vi haft nogle fine sommermåneder med regn, men bierne har f.eks. haft det skidt.

Husk, det er altid et spørgsmål om synsvinkel. Når du har valgt én eller flere synsvinkler, så kan du sige noget klogt om vejret og så eventuelt afrunde med din helt egen holdning.

Held og lykke!


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. august 2016 af Stygotius

Justitia er ikke spor grov.

Man kunne tilføje

"hvor du ligefrem for svar af andre personer."  Det er næppe dansk

Det er utroligt så elendigt dansk elever i folkeskolen og 1.g skriver. Har de intet lært i den folkeskole??.


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. august 2016 af Jakob132

Der er ingen grund til at begynde at angribe andres grammatik i et forum, hvor der netop gerne skal være plads til at spørge uden at blive dømt. 

Og lad da venligst være med at dømme en hel gruppe af mennesker, baseret på praksiseksempler taget ud af en kontekst. De danske (husk -e i flertal, hvis vi skal gå helt skarpt til værks i vores retorik herinde) skriver fint. Men hvis de hele tiden bliver angrebet, så kan jeg da garantere for at læringen først går i stå. 

Jeg ser absolut ingen grund til at kommentere på grammatik når ikke det er det indlægget handler om.

I øvrigt kan det godt være nogle elever har sværere end andre ved at stave og skrive, men først og fremmest må vi hjælpes ad med at skabe en god tone i det virtuelle rum. Du kan synes ungdommen skriver forfærdeligt, men jeg er meget mere bekymret for tonen og sproget i den offentlige debat. Den starter med at vi alle ser os selv i spejlet inden vi skriver noget online.


Brugbart svar (0)

Svar #8
23. august 2016 af Stygotius

1  Der er forskel på stavefejl og slåfejl.

2  Her mener jeg faktisk "dansk" (= dansk sprog). Det er en udmærket sætning.

3  På dansk kommenterer man ikke på noget. Man kommenterer noget.

4  At stave og skrive er ikke noget man "har svært ved". Det er noget man enten har lært eller ikke har lært.


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. august 2016 af Jakob132

1. Korrekt, men det behøver du sådan set ikke blande dig i, hvis ikke tråden er direkte henvendt til dig. Lad nu være med at være den type der. Forummet her er til for at hjælpe.

2. Sætningen er udmærket, jeg gik bare ud fra, at du var en af de der unge, som ikke kan skrive dansk. 

3. På dansk kan man vælge at kommentere på noget, eller man kan kommentere noget. Det har tidligere været opfattet som en fejl at kommentere på noget, men udtrykket er med i Politikens Nudansk Ordbog med etymologi (4. udgave, 2010). Det er altså etableret i tilstrækkelig grad til at være inkluderet i ordbøger.

4. Lad nu være med at diskutere noget, du tydeligvis ikke har forstand på. At stave og skrive er i allerhøjeste grad noget man kan have svært ved. 

Jeg vil gerne tage en vidensdyst eller sproglig dyst med dig, men ikke i en tråd, hvor en person stiller et fuldstændig validt spørgsmål, som nu har mistet fokus. Pas på med at rette på andre, hvis du selv er tilbøjelig til at lave fejl - det ender med at bide dig i røven. 

Du behøver ikke forsøge at tirre mig mere. Jeg træder tilbage nu og svarer kun hvis der kommer relevant opfølgning på det oprindelige spørgsmål. Så kan du forhåbentlig bruge din, og andres, tid på noget mere konstruktivt end at forsøge at fremstå bedrevidende og arrogant.

God aften :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
24. august 2016 af Stygotius

Et latterligt, skolefritidshjem-valbyengelsk som at kommentere på noget er  kun medtaget i ordbogen fordi nogen engang har hørt nogen mumle det på en gadehjørne, -ikke fordi det er godt dansk.Der tager du helt fejl. Det samme gælder  DDO.

"tirre dig" ?  Ha. 

"Sætningen er udmærket"  Mange tak for din ros. 


Svar #11
24. august 2016 af sarazz

okayyy


Skriv et svar til: ESSAYYYYYY HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.