Studievejledning

Jeg er helt forvirret!

23. august 2016 af anonym005

Jeg er en 16 årig pige, som overvejer at skifte studie. Lige nu går jeg på STX, med linjen Mat A, Biotek A Fysik B. Selv det matematik som vi bare har på C niveau virker som en udfordring for mig. Jeg føler mig så dum, jeg spurgte virkelig mange gange ind til problemløsningen til én af de andre elever. Han synes det var så let som 7. klasse, og jeg stod dér helt blankt. Jeg havde nemlig tænkt mig at skifte til HTX i stedet. Men der er MAT på A niveau endnu værre, men jeg vil bare virkelig gerne på HTX. Jeg ønsker linjen Mat A, Bio B, Psy B. Men jeg har fået et kæmpe chok, og har opdaget hvor lille en viden jeg har i forhold til mine klassekammerater. Nu frygter jeg endnu mere HTX, og tvivler på den beslutning om at skifte. Jeg har også overvejet om at blive på STX længere for at se tingene an, men har hørt at hvis man vil skifte til HTX skal man skynde sig der de starter på helt nyt viden fra starten af. Jeg er også virkelig bange for det sociale... Jeg vil også spørge om, om der er flere praktiske ting? Jeg er ikke lige fan af at sidde og lytte til teori hele tiden. Jeg vil så gerne lave noget selv, forsøg osv. Selvom jeg virkelig er dårlig til det... Men lad mig høre jeres erfaringer. 

Tak på forhånd.  


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. august 2016 af MaibritG

Jeg vil selv betegne mig som "dum til matematik", men på HTX blev det straks mere forståeligt, da der netop er den praktiske dimension og et godt samspil mellem mange af de andre fag (i hvert fald på HTX i Esbjerg). Så fra at få næsten dumpekarakterer i faget, afsluttede jeg matematik B med et 12-tal. Det er naturligvis "kun" B-niveau, men jeg kunne sikkert også at have taget det på A-niveau med et fint resultat.  

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
23. august 2016 af anonym005

Waw, utroligt! Men jeg tvivler dog stadig på at din betegnelse for "dum" er ikke lige så værst som min. Med tiden har jeg fået dårlig hukommelse en del pga. mit helbred... men igen super fedt! :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. august 2016 af sjls

#2

Jeg er sikker på, du kan forbedre dig en hel del, hvis du har viljen.
Desuden, et råd; Lad vær med at sammenligne dine egne evner med andres. Folk vil altid være forskellige, og hvis nu en af dine klassekammerater er bedre end dig til matematik, kan du jo sagtens være bedre end den person til en masse andre ting, selvom det kan være svært lige umiddelbart at se, når man bliver blændet af en enkeltpersons evner i én situation.

Der er en del fra min klasse - inklusiv mig selv -, der har klaret sig meget bedre i matematik i gymnasiet end i folkeskolen, hovedsagligt fordi de havde besluttet, at nu skulle de lære det ordentligt. Og det virkede.

Man kan sagtens gå fra et 02 til et 12, hvis man arbejder hårdt for det og ikke giver op, selvom det til tider kan være stressende. Du skal bare tro på, at du godt kan lære det, for ligeså snart du har troen på dig selv, kan du nå meget langt. 


Svar #4
24. august 2016 af anonym005

Tak for svaret #3, har du egenligt erfaringer med HTX? For vil meget gerne høre om den linje :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. august 2016 af JulieW99

Der er store forskelle fra HTX til HTX og linje til linje. Kontakt det HTX du vil ind på, så får du de bedste svar. Jeg vil dog pointere, at matematik A absolut ikke er nemt. Selv med straight 12 i matematik fra folkeskolen, og en god matematisk forståelse, kan det da stadig volde mig problemer.

Men som #3 siger, hvor der er vilje, så er der vej.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #6
25. august 2016 af EnStuderende

Hvis du gerne vil på HTX, så gør det ... med det samme! :) Lad være med at tænke på, om du er god nok. Hvis du tænker sådan resten af livet, så kommer du til at undgå alt det, du egentlig gerne vil. Du går jo på gymnasiet for at lære noget, ikke for at vide en masse i forvejen.

Jeg gik selv på HTX, og jeg synes ikke matematik var slemt, men jeg har godt nok haft nogle dårlige lærere til det. Og 3 af dem, for at det ikke skal være løgn. Jeg synes du skal skifte så hurtigt som muligt, så du eventuelt kan skifte til en ny klasse på HTX med mat A, hvis den første klasse har en dårlig lærer. Men sådan er det jo med alle gymnasier, også STX og HHX osv. Ideelt set burde HTX jo være stedet, hvor folk bliver "ekstra" dygtige til matematik, og derfor burde det også kunne hjælpe dig.

Jeg vil dog gerne understrege med fed det, de andre har skrevet: vilje. Du skal have lyst til at lære matematik, og du skal gøre en aktiv indsats for, at du bliver bedre. Hvis du gør, så er det ligemeget hvilket gymnasium du går på (ligesom ingen gymnasier kan hjælpe dig, hvis du ikke har lysten). Hvis du øver dig, lad os sige 1 time hver dag (også selvom du ikke har lektier for), tror du så virkelig på, at du ikke vil forbedre dig lynhurtigt? Jeg tror faktisk ikke, det er muligt ikke at blive bedre. Husk på, at du skal hjælpe dig selv på vej - du er din egen bedste underviser. Og så tro på, at du kan, ligesom en god underviser altid tror på sine elever, selv de "dårligste".


Brugbart svar (1)

Svar #7
25. august 2016 af EnStuderende

Og hvad angår praksis/teori, så er det netop det, HTX er ret kendt for. Jeg vil sige, at man er meget praktisk i fag som teknikfaget, teknologifaget og kemi. Jeg oplevede dog ikke de store forsøg i fysik, men det havde vist mest med min underviser at gøre.

Hvad angår det sociale: ja, folk er nørder. Nej, det betyder ikke, at du ikke får venner :-) Nu har jeg kun besøgt et STX, men netop fordi folk er lidt mere nørdede på HTX, så har jeg også fået den opfattelse, at der som regel er lidt færre snobbede typer og dermed også mindre pigefnidder-fnadder. I stedet for at skændes om, hvem man skal sidde ved siden af, så kan folk godt finde på at skændes om, hvad der er det rigtige svar til problemløsningen om andengradspolynomier ;-) Hvis du kan leve med det, så tror jeg du er godt kørende. Og ellers så skifter du klasse igen, indtil du finder nogen, du svinger med. Jeg skiftede så sent som i 2.G, no regrets, og det var nogle virkelig søde mennesker, jeg kom ind til i mat/fys linjen.


Brugbart svar (1)

Svar #8
25. august 2016 af EnStuderende

Min storesøster fik f.eks. også at vide, at hun slet ikke var klar til gymnasiet. Så tog hun på HTX og afsluttede med mat A med en ganske glimrende karakter ;p Glem hvad du kan/ikke kan. Se på, hvad du kan komme til at kunne, og hvordan.


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. august 2016 af Helene03

Lige nu går jeg 2.g på htx Aalborg i  fysikkens verden hvor jeg har Math A og Fysik A. det er ikke ret svært så længe at du kan få hjælp fra lærer eller kammerater, og at du har en god math lærer som er god til at forklare.

Sidste år gik jeg på anden linje hvor jeg havde Math på B-niveau og jeg havde en virkelig dårlig math lærer som er dårlig at forklare + undervise, og jeg endte med at få 00. men nu får jeg bedre karakter end før selvom jeg har højere niveau på Math end før. 

Desuden  piger på min klasse , de er virkleig nørder, hvilket er ret godt,synes jeg :b


Svar #10
26. august 2016 af anonym005

Tak for jeres råd allesammen! Sætter virkelig pris på det, og er sikker på jeg kan bruge det til noget (:


Brugbart svar (0)

Svar #11
26. august 2016 af Jegvedingenting

Rigtig kloge ord fra "enstuderende" :)

Brugbart svar (0)

Svar #12
26. august 2016 af EnStuderende

#10 Held og lykke med det, uanset hvad du ender med at vælge!


Skriv et svar til: Jeg er helt forvirret!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.