Kemi

HJÆLP

24. august 2016 af AnniAndersen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, er stoffet C18H27NO3 opløseligt i vand eller er det dichlormethan?


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Capsaicin er opløseligt i dichlormethan, da det er upolært. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. august 2016 af KimT.T.

#1

Capsaicin er opløseligt i dichlormethan, da det er upolært. 

Jeg er enig med dig i, at capsaicin nok overvejende vil befinde sig i dichlormethanfasen ved udrystning/ekstraktion i et dichlormethan-vand system. Men hvordan kan du vide, at forbindelsen, som trådstarter refererer til, er capsaicin? Antallet af mulige isomerer, man kan konstruere ud fra den opgivne molekyleformel er enormt. Ud fra molekyleformlen alene kan vi heller ikke vurdere den relative opløselighed af forbindelsen i de to opløsningsmidler, da det helt afhænger af strukturen, herunder bl.a. inklusionen af polære og ioniserbare grupper. Man kunne sagten forestille sig et molekyle, der fx inkluderede en kvarternær ammoniumion (fuld positiv ladning uafhængigt af pH), en carboxylsyregruppe (deprotoniseret ved pH 7) og en phenol (hydrogenbindingsdonor) samtidigt. På trods af det store carbonskelet, som molekylet skal have, vil ioniseringen og muligheden for hydrogenbindingsdannelse kunne medføre en signifikant grad af vandopløselighed, i hvert fald tilstrækkelig til at få en til at tvivle på, hvorvidt forbindelsen vil befinde sig i vandfasen eller i den organiske fase ved udrystning/ekstraktion.
Jeg har vedhæftet et hypotetisk eksempel på strukturen af en sådan alternativ isomer.

Vedhæftet fil:C18H27NO3.docx

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det kan godt være, at det var en hurtig konklusion at kalde stoffet for capsaicin. Capsaicin er dog et stof, der har indgået i flere kemi og bioteknologi opgaver/eksamenssæt, derfor drog jeg den, evt. forkerte, konklusion, at stoffet var capsaicin. 


Skriv et svar til: HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.