Studievejledning

Skifte uddannelse

25. august 2016 af Anar2 - Niveau: Universitet/Videregående
Hejsa
Jeg har lige et spørgesmål om skiftning af sin uddannelse. Jeg læser nemlig sociologi; men jeg vil rigtig gerne være Psykolog. Ved i om der er mulighed for skifte fra sociologi til psykologi? Eller kender i nogle, der har foretaget sig det samme.
Mange tak og på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. august 2016 af Smut1

Nej, jeg kender ikke nogen, men forestiller mig, at du blot søger ind via kvote to, (og så afhænger det jo af, hvor gode karakterer du har fået på sociologi.)


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. august 2016 af MaibritG

Du kan ikke skifte direkte, men må lave en ny ansøgning (kvote 1 eller kvote 2 afhængig af dine karakterer). Det er ikke lige som i gymnasiet, hvor man bare kan skifte studieretning inden for det første halve år.

#1

(og så afhænger det jo af, hvor gode karakterer du har fået på sociologi.

Det afhængiger nu fortsat af karaktererne fra gymnasiet. Karakterne fra sociologi kan måske være en hjælp ifbm. en kvote 2-ansøgning, men ellers ikke. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #3
26. august 2016 af Anar2

Okaay tusind tak for hjælpen.
Altså hvis man kigger på adgangskrav for psykologi i kvote 2; så kigger de på ens karakter i de fag som står i adgangskravene; i de fag har jeg fået gode karakter.
Hvis jeg kæmper godt i sociologi og også får nogle fine karakter: så vil der måske være en chance for jeg kan komme ind på psykologi gennem kvote 2.
Eller skrive bachelor i sociologi og få gode karakter og herefter søge gennem kvote 2

Brugbart svar (0)

Svar #4
26. august 2016 af MaibritG

Eller skrive bachelor i sociologi og få gode karakter og herefter søge gennem kvote 2

Du skal dog være obs på, at du jo kun har klip til 5 års studier, og en BA i sociologi giver IKKE adgang til kandidatuddannelsen i psykologi. Måske på RUC, men hvis du vil være psykolog er det ikke vejen frem heller. Har du en bachelor i forvejen, forringes dine chancer også for optag, da du vil være afhængig af om der er en friplads - og de findes nærmest ikke på de populære studier.

Hvis jeg kæmper godt i sociologi og også får nogle fine karakter: så vil der måske være en chance for jeg kan komme ind på psykologi gennem kvote 2.

Jeg tror ikke du skal lægge nogen betydning i karakterne fra sociologi. Du skal være mere fokuseret på din motiverede ansøgning ift. hvorfor du lige netop skal tildeles en studieplads. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #5
26. august 2016 af Anar2

Ja okaay:) jeg synes nemlig mange skifter fra ha jura til jura; jeg kender selv en del der har gjort det gennem kvote 2. Derfor troede jeg også at der vil være en mulighed at søge på psykologi studiet gennem kvote 2; hvor man samtidig har sociologi som også minder meget om psykologi.
Når de vurderer; kigger de jo også meget på det faglige.
Men tak for hjælpen.

Brugbart svar (0)

Svar #6
26. august 2016 af JulieW99

Du kan da selvfølgelig søge på psykologi alligevel? HA Jura og Jura ligner nok hinanden væsentligt mere. Som #4 skriver, så vær opmærksom på det med SU'en, og at det vil kræve en friplads, hvis du allerede har en bachelor.

- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: Skifte uddannelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.