Matematik

Opstil en funktion

26. august 2016 af xxlkj - Niveau: C-niveau
Hej

Jeg sidder og er ved at færdiggøre min matematik aflevering, men er gået i stå ved denne opgave

Opstil en funktionsforskrift for forbrændingstiden af alkohol hos en person der vejer 60 kg og har minimum forbrændingstid?

Minimum forbrændingstiden er 80 minutter
Formlen er y=ax+b

Y er forbrændingstiden
X er antal genstande

På forhånd tak for hjælpen

Brugbart svar (1)

Svar #1
26. august 2016 af Eksperimentalfysikeren

Du har allerede funktionsforskriften y=ax+b. Hvis du skal finde a og b, er det ikke nok at kende de 80minutter.Det kan iøvrigt ikke passe, at minimumsforbrændingstiden er 80 minutter. Hvis man ikke har drukket noget, er forbrændingstiden 0 minutter!


Svar #2
26. august 2016 af xxlkj

Jeg har vedhæftet et billede, hvor man skal hente sine oplysninger fra.

Under dette står der:

Udviklingen kan beskrives som en lineær model y=ax+b

hvor x er antal genstande og y er forbrændingetiden af alkohol

b) opstil en funktionsforskrift for forbrændingstiden af alkohol hos en person, der vejer 60 kg og har minimum forbrændingstid.  

Vedhæftet fil:værd at vide.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #3
26. august 2016 af Eksperimentalfysikeren

For en person på 60 kg tager det mellem 80 minutter og 120 minutter. Forbrændingen starter først 45 miutter efter indtagelsen. Det fremgår ikke helt tydeligt, hvad der spørges om. Da det er opgivet, at der er tale om en person, der er hurtug til at forbrænde alkohol, kan vi slutte, at det er forbrændigshastigheden 80minutter pr genstand, der skal bruges. y skulle være forbrændingstiden, men er det regnet fra indtagelsen eller fra starten af forbrændingen? Ser man på selve ordet, er det det sidste, men jeg tror opgavestilleren mener det første.

Da forbrændingshastigheden er angivet i minutter pr genstand, har vi allerede tallet a i ligningen. a beskriver, hvor meget y vokser, når x vokser med 1, og det er netop de 80 minutter pr genstand. Det, der mangler er så tallet b. Hvis vi regner forbrændingstiden ud fra starten af forbrændingen, vil b være 0. Hvis vi derimod regner ud fra indtagelsen, skal der lægges 45 minutter til alle forbrændingstider, hvilket vil sige, at b skal være 45 minutter.


Svar #4
26. august 2016 af xxlkj

Så ligningen vil hedde y=80x+45?

Brugbart svar (0)

Svar #5
26. august 2016 af Eksperimentalfysikeren

Ja, det ser det ud til.


Skriv et svar til: Opstil en funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.