International økonomi

Lav vækst og høj arbejdsløshed

27. august 2016 af Lapendio - Niveau: A-niveau

Hej alle, 

Hvis der kommer flere ledige, dermed lavere vækst, hvad sker der så med inflationen?

Kan ikke lige gennemskue hvad der sker med inflationen.


Svar #1
28. august 2016 af Lapendio

En der vil hjælpe en bror i nød?


Brugbart svar (1)

Svar #2
28. august 2016 af JulieW99

Inflationen falder, da forbrugerne har færre penge, og efterspørgslen dermed falder. Det var, hvad jeg lige kunne hive ud af mine samfundsfagsnoter fra sidste år. Mine noter er vedhæftet som PDF.

- - -

Vh Julie


Svar #3
28. august 2016 af Lapendio

#2

Tusind tak Julie!

Brugbart som sædvanligvis.


Brugbart svar (1)

Svar #4
28. august 2016 af JulieW99

#3, Det var så lidt, og tak for "rosen." Altid noget at mine noter fra samfundsfag C kan bruges til noget.

Mere uddybende ønskes der generelt lav inflation ved vækst, da det ellers vil køre i en ond spiral, hvor det hele konstant presser alt op. På den anden side, skal inflationen heller ikke være for lav, så det er vel egentligt bare et spørgsmål om balance.

Jeg er glad for at kunne hjælpe på et område der ikke er mit normalt.

Noterne er baseret på Luk samfundet op!, 1. udgave, samt snak på klassen, hvis det er relevant.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #5
28. august 2016 af mathias1997

Hmm, det ville også være mit gæt, men det hænger bare ikke helt sammen med de her tal:

http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/prisindeks/forbrugerprisindeks-og-aarlig-inflation

Inflationen var historisk høj i 1980'erne, hvor der samtidig var stor ledighed.

Vi har pt. en ret lav ledighed, alligevel er inflationen gået næsten i stå, hvilket altså peger på den modsatte tendens.


Svar #6
28. august 2016 af Lapendio

#5

Tak for svaret mathias.

Vil du hjælpe mig med at svare på, hvad de økonomiske nøgletal (ledighed, offentlige finanser, BNP, inflation og betalingsbalancen) hedder på engelsk?

Skal bruge det i mit abstract.


Brugbart svar (1)

Svar #7
28. august 2016 af mathias1997

Ledighed: Unemployment (rate)

Offentlige finanser: Government budget (afhængigt af hvad der menes)

BNP: GDP (Gross Domestic Product)

Inflation: Inflation (rate)

Betalingsbalancen: Balance of payments


Svar #8
28. august 2016 af Lapendio

Tak bror, men jeg tænker mere alle begreberne som sagt med et begreb. På dansk hedder de makroøkonomiske nøgletal, men hvad hedder de så på engelsk?

macroeconomic key figures?


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. august 2016 af mathias1997

Det kunne være en mulighed, jeg kender ikke så meget til fagtermerne på området.


Brugbart svar (0)

Svar #10
20. oktober 2016 af thomas1503 (Slettet)

Inflationen vil gå ned eftersom flere mennesker vil tjene mindre. Eftersom de ikke tjener nogle penge vil de hellere spare dem de tjener op. 

Der vil så muligvis komme deflation for at få folk til at købe igen. 


Skriv et svar til: Lav vækst og høj arbejdsløshed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.