Matematik

Linære funktioner

29. august 2016 af louisesk9 - Niveau: C-niveau

Nogen der kan hjælpe med at forklare mig, hvordan jeg kan regne mig frem til hvor min linære funktion skærer y-aksen og x-aksen? 

Hvis det er til noget hjælp at forklare mig det, så hedder min funktion:

y=-33/50x+107 47/50


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. august 2016 af ElMalek

Det burde du kunne se dig frem til. :) Hvis vi betragter lineære funktioner, så skrives de på formen: f(x)=a*x+b.

Hvoraf a er hældningskoefficienten, og b er skæringen med 2. aksen. Betragt nu din egen funktion, og sig endelig til, hvis du til stadighed har svært ved at løse opgaven. 


Svar #2
29. august 2016 af louisesk9

#1

Det burde du kunne se dig frem til. :) Hvis vi betragter lineære funktioner, så skrives de på formen: f(x)=a*x+b.

Hvoraf a er hældningskoefficienten, og b er skæringen med 2. aksen. Betragt nu din egen funktion, og sig endelig til, hvis du til stadighed har svært ved at løse opgaven. 

Skærer den i x-aksen ved 33/50? Og i y-aksen ved 107 47/50? Eller er det helt forkert :) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. august 2016 af ElMalek

Jeg har lidt svært ved at vurdere, hvorvidt de 47/50 udgør en del af funktionen, hvis dette er tilfældet så er den gal med notationen. Der skal vel være et gange eller lignende imellem(?) 

Du kan ikke vurdere skæringen med x-aksen udfra forskriften. For at finde skæringen med x-aksen løses ligningen f(x)=0. Ift. skæringen med 2. aksen så er det korrekt, at det er det sidste led i funktionen. Om det blot er 107 eller (107*47/50) er op til dig at vurdere. 


Skriv et svar til: Linære funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.