Dansk

Ledene

31. august 2016 af NielsThoegersen - Niveau: 9. klasse

Dette er nok ikke et 9. klasses spørgsmål, men mere et 4. klasses...

Hvis jeg har denne sætning: "Den første lørdag i måneden har forretningerne åbnet til kl. 18"

Har = O

Forretningerne = X

Åbnet til kl. 18 = trekant

Den første lørdag i måneden = firkant

Er dette korrekt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. august 2016 af JulieW99

"Den første lørdag i måneden" skal have en bølget streg under sig. Det har ikke noget med hensynsled at gøre, så vidt jeg husker fra AP:

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. august 2016 af Stygotius

1  Det hedder har "åbent"

2  Den første lørdag i måneden" er et adverbialled og skal ikke have hverken en firkant eller en bølglelinje under da denne er tegnet for en præpositionsforbindelse.

P.S.

Det hedder "leddene".


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. september 2016 af saybram (Slettet)

Lad os lige oversætte, hvad de forskellige tegn betyder

O = verballed / udsagnsled: hvilken handling?
X = subjekt / grundled: hvem/hvad gør det?
? =  objekt / genstandsled: hvad bliver brugt?
? = indirekte objekt / hensynsled: hvem påvirker det?
~ = adverbialled / bi-led: hvordan er omstændighederne?

"Den første lørdag i måneden har forretningerne åbent til kl. 18".

Har = O, fordi du kan ikke sige "jeg åbent", man kan sige "jeg har". 
Forretingerne = x, for det er dem, der "har".

Jeg ville sætte bølgestreg (Stygotius har ikke ret i, at der ikke bruges bølgestreg under adverbialled) under "den første lørdag i måneden" og "åbent til kl. 18". De fortæller nemlig begge noget om hvor og hvornår, altså omstændighederne. 

Adverbialled er en fællesbetegnelse for adverbiummer (enkelte bi-ord) og præpositionsforbindelser (flere ord sammen). Et enkelt adverbium er f. eks. et ord som "fordi". 

Alt dette her er ret teknisk, og der er mange andre katogerier - spændende ting som "subjektsprædikat" og så videre.  


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. september 2016 af Stygotius

"fordi" er en konjunktion (bindeord)

Et adverbialled (eller et "adverbial") er et ord, eller en gruppe af ord, der tilsammen fungerer som et adverbium.

Man  kan ikke sige at adverbialled er en "fællesbetegnelse for adverbier og præpositionsforbindelser" fordi man derved begår en alvorlig fejl, -nemlig den at sammenblande en funktion med en ordklasse. En præp.forb. fungerer f.eks. altid som et adverbial. Ordklasser er det materiale som et sætningsled, en funktion,  består af.

"åbent" i "åbent til kl.18" hører ikke med til adverbialet, men er et subjektsprædikativ..

Tegnet for et direkte objekt er en trekant.

Tegnet for et indirekte objekt er en firkant.

Tegnet for et subjektsprædikativ er et kryds i en cirkel 

Tegnet for et objektsprædikativ er en trekant i en cirkel

Tegnet for en præp.forbindelse er et P med en bølgelinje. (NB. -IKKE et sætn.led)

-saybram har ret i at nogle bruger en bølgelinje som tegn for et adverbial.


Skriv et svar til: Ledene

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.