Debat

Flabede brugere

01. september 2016 af Gjz (Slettet)
Hej jeg har været aktiv herinde på en anden bruger i noget tid. Jeg har ikke lyst til at den bliver sat i bås af andre brugere.

Jeg synes at nogen brugere er rigtig tarvelige mod andre. Jeg tror folk som stygotius og justitia ikke forstår at vi mangler hjælp og ikke en besked som beskriver hvor dumme vi er og at vi skal lave det selv.Jeg kommer her for at få hjælp og ikke svinere fra dig stygotius. Jeg forstår ikke hvorfor vi som søger hjælp skal finde os i det og det er utroligt det bliver ved.

Jeg synes vi skal snakke pænt til hinanden og hjælpe hvis man kan.

Svar #1
01. september 2016 af Gjz (Slettet)

Stop med at være bedrevidende... og hjælp det vil jeg og andre som har brug for hjælp sætte pris på ??

Brugbart svar (0)

Svar #2
01. september 2016 af JulieW99

Jeg er enig i, at nogle herinde ikke altid er lige flinke og ofte snakker udenom det, der egentligt spørges om. Det giver dog ikke ret til at hænge andre ud, og jeg er også 99% sikker på, at det er i overstrædelse med SP's retningslinjer.

Har du et problem med nogle specifikke personer, synes jeg egentligt du bør skrive en besked personligt til dem. Ellers kan du altid anmelde dem, hvis du mener de har opført sig uhensigtsmæssigt overfor dig.. :)

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. september 2016 af mathias1997

Stiller man dumme spørgsmål, får man dumme svar. Dumme spørgsmål indebærer blandt andet dem, hvor det eneste man beder om er, at andre laver ens opgave fra start til slut. Det lærer man sjældent meget af.

Man bør selv udvise et minimum af selvstændighed, så kan man derefter spørge ind til de ting, man har svært ved. Forstår man ikke et ord, så slå det op i en ordbog. Har man brug for en formel, så kig i formelsamlingen først. Osv.


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. september 2016 af JulieW99

#3, 

Jeg vil nu også mene at man somme tider får dumme svar, selv ved et reelt stillet spørgsmål. Nu er jeg flere gange stødt på hvor der er blevet rettet grammatik, hvilket slet ikke har været relevant for det, der er blevet spurgt om.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. september 2016 af Eksperimentalfysikeren

#3 Det forekommer, at der bliver stillet særdeles fornuftige spørgsmmål, der får meget flabede svar. Hvis der er tale om et forsøg på at få andre til at løse en opgave, så man selv slipper, skal det selvfølgelig påtales, men det skal ikke være på en flabet måde.

#4 Hvad angår rettelsen af sproget har jeg den indstilling, at hvis der er tale om en fejl i det almindelige danske sprog, regner jeg det for at høre ind under dansklærerens område og retter det normalt ikke. Er der derimod tale om en fejl i fagsproget, så vil jeg ofte rette det, da dansklæreren sikkert aldrig vil se det. Der er afvigelser fra dette. Der er tilfælde, hvor jeg har en fornemmelse af, at trådstarter vil sætte pris på rettelse, og så retter jeg normalt.


Svar #6
02. september 2016 af Gjz (Slettet)

Og det er meget stugotius som er meget negativ og flabet.

Brugbart svar (0)

Svar #7
02. september 2016 af Capion1

Det er værd, for alle, at bemærke:
 

Besvarelse af indlæg

Når du tilbyder hjælp, så vær forstående overfor nye medlemmer, der ikke nødvendigvis er erfarne med normerne på forummet. Vær derfor også tålmodig, når du svarer – noget, der virker helt åbenlyst for dig, kan være ret kompliceret for andre.


Brugbart svar (0)

Svar #8
02. september 2016 af Capion1

Generelle råd

Formuler dig præcist og tjek dine indlæg for stavefejl.
Hold en ordentlig tone. Husk på at vi er mange forskellige mennesker i alle aldre. Og alle skal føle sig trygge ved at stille eller besvare et spørgsmål på Studieportalen.dk.
Ord kan såre. Du er dine ord, og hvis dine ord er aggressive eller nedladende, bliver de andre brugere hurtigt trætte af dig.
Hav tålmodighed. Forum er ikke chat, og du skal ikke svare i eget indlæg blot for at opdatere.
Skriv ikke med STORE BOGSTAVER, det opfattes som råben.
Helt generelt: Vær flinke overfor hinanden på forummet og respektér hinandens forskellige ståsteder.

 
# 7 og 8 er uddrag af betingelserne, som der er link til nederst på siden.


Brugbart svar (0)

Svar #9
02. september 2016 af Stats

Jeg vil sige det på denne måde... Hvis indlægget af trådopretteren har skrevet en fuldstændig utolkelig tekst - så ja - så kan det være iorden at gøre brugeren opmærksom på dette.

Hvis der er tale om et par enkelte komma fejl, og stavefejl - så nej - ignorer dette og besvar spørgsmålet så man ikke leder til en ny diskussion om noget trådopretteren ikke har stillet.

Hvis der er tale om forkert brug af specifikke ord - så skal de selvfølgelig rettes.

Jeg vil også lige gøre alle opmærksomme på, hvorfor dansk er et af de sværeste sprog at lære: Der er ingen sammenhæng mellem vores ord der kommer ud af munden og det som vi skriver...

              Jeg gik mig en tur ud i skovens grønne træer →
              Jai gik mai en tur ud i skovæns grø'ne trær

Eller

              Jeg blev jaloux på min nabos nye tørretumbler. →
              Jai bléu sjalu på min nabos nye tørretåmbler.

Og her ville det være godt, hvis hjælperen måske selv anvender ordet (og staver det korrekt.) på en diskret måde uden at pege finger..

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #10
02. september 2016 af Justitia

Er jeg virkelig så slem? 

Det kunne være lækkert med nogle eksempler. 
 


Brugbart svar (0)

Svar #11
02. september 2016 af Stygotius

Meningen med Studieportalen er ikke, og har aldrig været, at man blot skal kunne hælde sine hjemmeopgaver ud over hovedet på andre og få dem til at fjerne ens fejl så man kan aflevere resultatet som sit eget. Man kan få hjælp til at finde ud af regler og evt. få henvisninger til rettelse af konkrete fejl og andre ting man ikke selv har kunnet finde ud af.

En lærer skal ikke bruge sin tid til at rette og bedømme/give karakter for en fremmed, ukendt persons indsats. Desuden er der vel noget umoralsk i at føre sin lærer bag lyset og narre ham/hende til at tro at man selv har præsteret det afleverede.  At en sådan elev så snyder sig selv eftertrykkeligt, må vedkommende selv tage ansvaret for (hvis vedkommende ellers er vant til det). Ved en prøve eller eksamen skal svindelen nok blive opdaget når man er overladt til sig selv.

Man kan undre sig over at ikke alle elever selv er interesseret i at vide hvor de ligger, -rent fagligt. 

Desuden skulle man tro at alle ville være taknemmelige over at blive gjort opmærksomme på alle mulige stave-  eller sprogfejl så man kan undgå at blamere sig offentligt i fremtiden. 

I øvrigt: Skal man kalde en fejl for en fejl eller for en fejende succes?

..........Ja, det ville være rart med  (holdbare) eksempler


Brugbart svar (0)

Svar #12
09. maj 2017 af BadBoyBard (Slettet)

Og #11 er kongen af de flabede brugere. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
09. maj 2017 af Stygotius

Jamen, det er da også  så forfærdelig synd for de stakkels små pus.

Nu skal  mor nok tørre næsen på dem.


Brugbart svar (0)

Svar #14
10. maj 2017 af BadBoyBard (Slettet)

Jeg sagde, at #11 var kongen af de flabede brugere på Studieportalen.

Kommentaren i #13 cementerer endda den titel. Oh, Styg altså....

Det der fjols er en af grundene til, at jeg overhoved kommer tilbage til Studieportalen.


Brugbart svar (0)

Svar #15
10. maj 2017 af PeterValberg

Jeg er absolut "på linje" med Stygotius, - har I overhovedet læst,
hvad det er for et budskab, han prøver at få igennem?
For at citere en fransk animationsserie "Conrad og Bernhard": .... "Lyt og lær..."

Meningen med Studieportalen er ikke, og har aldrig været, at man blot skal kunne hælde sine hjemmeopgaver ud over hovedet på andre og få dem til at fjerne ens fejl så man kan aflevere resultatet som sit eget. Man kan få hjælp til at finde ud af regler og evt. få henvisninger til rettelse af konkrete fejl og andre ting man ikke selv har kunnet finde ud af.

Desuden kan man kun respektere personer, der "kalder en spade for en spade"...
det er da tydelig kommunikation, - men måske Stygotius skulle begynde at kommunikere
vha. emoji's for at få sine (klare) budskaber igennem til nutidens unge ?

Desuden er der en gammelt talemåde: "sandheden er som bekendt ilde hørt..."

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #16
10. maj 2017 af Stats

Problemet er vel bare, at vi ikke kan se hinandens face. Altså - glimt i øjet, sur, smilende osv.

Ps. Face er kommet i retskrivningsordbogen og derfor blevet et anerkendt ord som kan bruges i dansk skriftlig fremstilling :)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #17
10. maj 2017 af Stygotius

Du (#16) har misforstået hvad Retskrivningsordbogen er til for, nemlig retskrivning og intet andet. Den siger intet om betydningen af ord. Måske tænker du på DDO, som imidlertid heller intet siger om  hvad der er godt og dårligt dansk., men blot  noget om  hvad der kan have været ment med noget  som en eller anden  har hørt en eller anden sige på et gadehjørne, -hvor vanvittigt det end er. . Der er intet "anerkendt" eller "ikke anerkendt" i det.

I øvrigt kan man nok ikke være "jaloux"  på en tørretumbler eller en gulvklud eller en opvaskebørste..


Brugbart svar (0)

Svar #18
11. maj 2017 af Justitia

Negligerer man fejl og mangler, gør man blot vedkommende en bjørnetjeneste. Det modsatte derimod er en håndsrækning og en smuk gestus mhp. at udvide vedkommendes kunnen og viden! 

 


Brugbart svar (0)

Svar #19
11. maj 2017 af Stats

Hvad hvis vedkommende ikke er interesseret i at vide mere end de allerede gør i forvejen? Altså, det kun er det enkelte spørgsmål de vedlægger, som de er interesseret i at få besvaret?

Hvis jeg spørger kasseekspedienten (eller en anden medarbejder) hvor syltetøj befinder sig, så er jeg heller ikke interesseret i at vide, at de også har smør og kakaomælk...

For mit vedkommende - så retter jeg heller ikke personer der siger "det inde under kvadratroden" til "radikanten". Årsagen er den, at det ikke er det som bliver spurgt til.

Men jeg er helt enig i, at det med at man smider en opgave ind på SP - og brugeren blot skrive "Nogen der vil rette"  - - Det er såmænd ikke iorden.

Vi har ikke alle den samme passion for matematik eller ord (eller måske noget andet) - og det bør vi acceptere. Man må gå ud fra, at siden man opretter et indlæg, så må personen have nogen problemer. Problemet står i indlægget. Hvis personen i forvejen er meget dårlig så er det ikke ligefrem fedt at få at vide, at vedkommende også skal have styr på 5 andre ting - og det bliver mindre fedt, hvis man rakker personen ned.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #20
11. maj 2017 af Stygotius

Er det mon ikke blot naturligt at man kan skrive og tale sit eget sprog??

Som justitia skriver, er det blot en yderligere håndsrækning så vedkommende ikke fortsat blamerer sig.

-En kvik og hjælpsom (og salgsminded) ekspedient kunne da godt tlføje  "......og smørret ligger i øvrigt derovre"


Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.