Kemi

Hepcidin

04. september 2016 af jelly1 - Niveau: A-niveau

Hej :-)

Håber nogle kan hjælpe mig med nedenstående opgave.

Opgave 1

Hepcidin er et hormon produceret i leveren. Hepcidin regulerer jernhomeostasen i kroppen. Det aktive hormon er et peptid bestående af 25 aminosyrerester, hvor alle cysteiner indgår i disulfidbindinger. Asp-Thr-His-Tyr-Pro-Ile-Cys-Ile-Tyr-Cys-Cys-Gly-Cys-Cys-His-Arg-Ser-Lys-Cys-Gly-Met-Cys-Cys-Lys-Thr

1) Angiv hepcidins dominerende nettoladning ved henholdsvis pH 3 og pH 8. Trypsin er en protease som hydrolyserer peptidbindinger på den C-terminale side af arginin- og lysin.

2) Ved kløvning af hepcidin med trypsin under reducerende betingelser (med βmercaptoethanol) dannes fire produkter.

3) Opskriv produkt(er) der forventes at binde til en kationbytter ved pH 8

4) Opskriv produkt(er) der absorberer lys ved 280 nm

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. september 2016 af Heptan

1) Du skal slå pKs-værdierne op for hver aminosyre (det er ikke alle aminosyrerester, som har syre/base-egenskaber). Bestem med pKs-værdien hvorvidt aminosyreresten er positivt, neutralt eller negativt ladet ved pH 3 og pH 8. Læg alle ladningerne sammen for at finde nettoladningen ved hver pH-værdi. Husk også C- og N-terminalen.


Svar #2
05. september 2016 af jelly1

Okay tak for svar men hvad med 2), 3) og 4) ?

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. september 2016 af Heptan

Som der står, så skal man klippe peptidet ved arginin og lysin. Lav samme trick som 1) og bestem nettoladningen for de fire produkter. Det er kationerne der er interessante i en kationbytter.

4) Det kan jeg ikke helt huske, men det er vist noget med at tyrosin absorberer ved 280 nm. Det ville jeg nok slå op i lærebogen.


Skriv et svar til: Hepcidin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.