Biologi

Blodsukker

17. september 2016 af sofiejesen (Slettet) - Niveau: A-niveau

HALLØJSA

Jeg er igang med biologirapport og undrer mig om drengene har højere blodsukker end pigerne? hvis ja/nej, hvorfor) har søgt men får ikke lige det svar jeg leder efter, så håber i kan hjælpe 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. september 2016 af OnceUponATime

Nej du bruger samme måling for både kvinder og mænd. De skal begge have et blodsukkertal Mellem 4-8 mmol/L.

Brugbart svar (0)

Svar #2
17. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

I følge den her undersøgelse så er der en forskel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3894044/

Uden at vide hvorfor forskellene er der, så skyldes det muligvis en generel forskel i kropsbygning og kønshormoner. 

Det vides dog, at hormonerne østrogen og progesteron har en indflydelse på cellernes reaktion på insulin. Efter menopause kan ændringerne i hormonniveauerne være skyld i ændringer i blodsukkerniveauerne. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. september 2016 af OnceUponATime

#2 den artikel du linker til kan ikke bruges til besvarelse af #0's spørgsmål. Artiklen konkluderer at der er forskel på fastende personers blodsukker, og det er jo rigtigt nok, da der er forskel på kroppens reaktion under fasten for både mænd og kvinder. Men trådstarter spørger til, som jeg har forstået det, om blodsukkerniveauet generelt er ens/ikke ens for begge køn, og ikke hvordan mænd og kvinders blodsukker reagerer under faste. Desuden er undersøgelsen foretaget på yngre personer, så menopause kan ikke anvendes som argument.
Det ændrer ikke på, at selve blofsukkerniveaeut er ens for både mænd og kvinder, da den skal holdes imellem 4-8 mmol/L for både mænd og kvinder.

Brugbart svar (0)

Svar #4
18. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Artiklen skal blot vise, at der altså kan ses en forskel i nogle tilfælde i forhold til blodsukkeret. Gælder det i et tilfælde, kan det ligeså foregå under andre omstændigheder - jeg siger dog ikke, at det er tilfældet. 

Jeg var godt klar over, at menopause (sandsynligvis) ikke spiller nogen rolle i dette tilfælde, men eksemplet er til for at vise, at der altså kan være nogle kønsspecifikke ændringer, der kan påvirke blodsukkeret. 

Selvom det skal holdes indenfor samme niveau, kan der stadig godt ses et generelt billede, hvor mænds blodsukkerniveau er lidt højere eller mindre end kvinders. 


Skriv et svar til: Blodsukker

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.