Biologi

Biologi, udregning af blodtype

18. september 2016 af signe03 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle.

Jeg sidder med min biologirapport, og har desværre helt glemt hvordan man udregner blodtyper. 

Hvis moderen er A positiv, og faderen er O negativ, hvilke mulige blodtyper er der så for deres børn? 

Håber der er en som kan hjælpe (-:


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

A er dominant, mens O er recessiv. Det giver moderen to muligheder for at have blodtype A nemlig AA eller AO. Faderen vil have OO for at have blodtype O. 

Baseret på at der kan forekomme to muligheder, er der 25% chance for, at barnet får blodtype O, mens der er 75% chance for, at barnet får blodtype A. Se de vedhæftede krydsningsskemaer. 

I forhold til rhesus systemet så er positiv dominant, mens minus er recessiv. Der kan herved forekomme to muligheder:

Hvis moderen har +- (plus minus), mens faderen har -- (minus minus), kan barnet både have +- (plus minus), hvilket gør, at barnet er Rh positiv, og -- (minus minus), hvilket gør barnet Rh negativ. 

Hvis moderen har ++ (plus plus), mens faderen har -- (minus minus), kan barnet kun have +- (plus minus), hvilket gør, at barnet er Rh positiv. 

Du kan evt. selv prøve at lave nogle opdelte eller mere samlede krydsningsskemaer. Mine to inddrager kun AB0 systemet. Jeg har brugt et stort O i stedet for et 0, da jeg synes, det er lettere at se - det skal du selvfølgelig ikke gøre. 


Skriv et svar til: Biologi, udregning af blodtype

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.