Biologi

Hvorfor kan nerver blive trætte?

19. september 2016 af Olepetersen1122 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg skal fremlægge om nervesystemet og har fået til opgave at fortælle om hvorfor nerver bliver trætte. Har søgt overalt på nettet, og kan ikke finde et svar. Er der en klog sjæl der kan svare på dette :) ps det haster


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Hvad mener du med "trætte nerver"? Jeg har også prøvet at søge lidt på det (jeg har aldrig hørt om det før), men jeg finder heller ikke noget. 

Det relaterer sig ikke til en sygdom? Guillain-Barré syndrom, amyotrofisk lateral sklerose, multipel sklerose og fibromyalgia er alle sygdomme, der kan give "nerve træthed". 


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. september 2016 af DrNielsen

Det du beskriver - tror jeg - kan forsimples til elektrolytforstyrrelser. Der er mange teorier på området, men en ting der er sikkert er, at eksempelvis for meget eller for lidt kalium ændrer konduktansen i en cellemembran. For meget kalium kan eksempelvis resultere i en såkaldt 'flatline' - et hjerstop der viser sig som en flad streg på på EKG monitoren. Det sker fordi hele myokardiet - altså hjertemuskelcellerne depolariseres, og ikke kan repolariseres grundet den store mænge kalium. Dette betyder at overledningen sløves, og til sidst helt stopper. Dette kan tolkes som 'træthed'. Dette eksempel gør sig selvfølgelig også gældende i normale muskelceller :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. september 2016 af DrNielsen

Og ellers er der selvfølgelig klassikeren - myasthenia gravis - en autoimmun sygdom hvor de postsynaptiske acetylcholinreceptorere angribes og destrueres. Dette medfører tab af mobilitet, og kommer til udtryk som manglende ansigtsmimik og muskeltræthed efter let arbejde. 

Bonusinfo: denne sygdom behandles med acetylcholinesterase hæmmere - ACh bliver derved ikke nedbrudt og genoptaget i nerven, men ligger længere i synapsekløften hvorfor motorikken retter sig :-)


Skriv et svar til: Hvorfor kan nerver blive trætte?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.