Studievejledning

Tage 1.g om eller fortsætte

19. september 2016 af DidierJohnsen

Kære brugere af studieportalen.

Jeg er en 17-årig dreng, som studerer på 2. år på STX. Studieretningen er med matematik A, kemi B og fysik B. 

Jeg skriver herinde med håb om et svar på mit problemstilling. Skal jeg tage 1.g om, eller skal jeg tage chancen og færdiggøre gymnasiet? 
Spørgsmålet lyder egenlig let; Selvfølelig skal jeg da færdiggøre gymnasiet, nu da jeg allerede har gået et helt år og mere til.

Jeg føler, at 2.g er startet hårdt ud - ikke kun med lektier/afleveringer - men på et meget højere niveau. I matematik, engelsk og fysik føler jeg, at det hele er rykket op på et plan, hvor jeg ikke selv længere føler mig i stand til at vise mine evner. Det skyldes ikke nervøsitet for at række hånden op. Tværtimod er det dét, at jeg ikke føler, at jeg kan række hånden op, fordi undervisningen og emnerne er ret svære. 

For at gøre det kort, frygter jeg egentlig, at de pt. svære emner blot vil være en smagsprøve på, hvor hårdt og svært det bliver i 3.g, og om jeg i sidste ende vil få de krævende karakterer. Eller er det bedst at tage gymnasiet om i mit tilfælde og sikre, at jeg har forstået det hele fra starten og derved have et bedre udgangspunkt med hensyn til mit endelige gennemsnit?

Mvh en forvirret 2.g'er


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. september 2016 af JulieW99

Det kommer an på så meget. Kan du få hjælp i fagene til at holde trit, synes jeg du skal fortsætte. Giv eventuelt 2.g lidt mere tid, og se om det ikke kommer. Føler du dog det hele løber fra dig, synes jeg det lyder som en god idé at starte i 1.g igen.

Derudover vil jeg råde dig til at snakke med en studievejleder.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. september 2016 af K92H (Slettet)

Du skal selvfølgelig først og fremmest gøre op med dig selv, hvorvidt du ønsker at tage 1.g om og dermed bruge et ekstra år på gymnasiet. Det kan også være en udfordring i sig selv.

Men som #1 også skriver, så snak med din studievejleder. Han/hun har nok nogle gode råd til, hvad du kan gøre i denne situation, og hvad der er den bedste løsning for dig. Du er jo sikkert ikke den eneste, der har stået i den her situation.


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. september 2016 af EnStuderende

Som de andre skriver, så er det noget, du skal gøre op med dig selv, og at snakke med en studievejleder kan være en god idé.

Hvor meget tid bruger du derhjemme på at sætte dig ind i det stof, du har svært ved? Hvad er det, du finder svært ved f.eks. fysik? Er det, fordi I får for meget at lave, at du ikke kan følge med (men egentlig godt forstår stoffet, når du får tid og ro til at sætte dig ind i det), eller er du begyndt at føle dig helt blank i forhold til, hvad emnerne drejer sig om? Hvordan er underviseren? Er han/hun god til at forklare, og har du læst op på de emner, som han/hun snakker i timerne om? Hvordan er de bøger, I har? Føler du, at du har forstået emnet, når du har læst om det i bogen, eller føler du dig bare endnu mere forvirret og opgivende, når du har læst?

Pas på ikke at døm dig selv for tidligt. At lære er i sig selv en videnskab (som desværre alt for få har ordentligt kendskab til), og hvad der kunne være læt at forstå og lære kan blive svært, hvis man ikke er klar over, hvad der hindrer læringsprocessen. Lad i hvert fald være med at tro, at du er dum, for det kan jeg tydeligt se ud fra dine evner til at skrive dansk, at du ikke er. Jeg tvivler på, at du ikke kan lære fysik, som du har lært at sætte kommaer, for det er der til gengæld rigtigt mange andre gymnasieelever, der ikke kan finde ud af ;-)


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. september 2016 af peter lind

Klarede du dig rimeligt godt i 1.g ? Hvis det er tilfælde synes jeg det er meningsløst at gå 1.g om Du kan også overveje at skifte studie til for eks. HF, som i hvert fald i min tid var noget lettere.

Jeg er ellers meget enige med de foregående indlæg


Svar #5
20. september 2016 af DidierJohnsen

#1
Det kommer an på så meget. Kan du få hjælp i fagene til at holde trit, synes jeg du skal fortsætte. Giv eventuelt 2.g lidt mere tid, og se om det ikke kommer. Føler du dog det hele løber fra dig, synes jeg det lyder som en god idé at starte i 1.g igen.

Derudover vil jeg råde dig til at snakke med en studievejleder.

Mange tak for dit svar, det tager jeg til eftertanke :)

Svar #6
20. september 2016 af DidierJohnsen

#2
Du skal selvfølgelig først og fremmest gøre op med dig selv, hvorvidt du ønsker at tage 1.g om og dermed bruge et ekstra år på gymnasiet. Det kan også være en udfordring i sig selv.

Men som #1 også skriver, så snak med din studievejleder. Han/hun har nok nogle gode råd til, hvad du kan gøre i denne situation, og hvad der er den bedste løsning for dig. Du er jo sikkert ikke den eneste, der har stået i den her situation.

- Tak for dit svar, jeg vil forsøge at tale med min studievejleder :)

Svar #7
20. september 2016 af DidierJohnsen

#3

- Tak for dit svar først og fremmest og dine søde ord. Forresten er jeg heller ikke født her, hvilket selvfølgelig også giver mig en tro på, at hvis jeg så let har lært dansk, burde jeg også let kunne lære de andre fag i skolen.

Oftest er det ikke lysten men tiden derhjemme, der gør, at jeg simpelthen ikke altid når at gå dybere ned i et emne, end hvad jeg gør mht at læse lektierne. Afleveringer og lektier tager al tiden.
Matematikken er jo svært i sig selv, men oftest føler jeg - og det er generelt set - at det vi lærer kan afvige meget fra det, som vi eksempelvis skal løse en opgave om, eller skrive en aflevering om osv.

Jeg lærer normalt meget let, uanset fag. Men jeg skelner mellem, om det er mit eget engagement i fagene, jeg finder svære, der gør, at jeg let kan falde bagud, eller om det skyldes det faglige niveau i sig selv.

Det skal nævnes, at jeg startede ved januar sidste år, hvorinden jeg studerede på HTX et halvt år.
Mvh

Brugbart svar (0)

Svar #8
20. september 2016 af JulieW99

Hvordan prioriterer du din tid hjemme? Se om ikke der er mulighed for at ændre nogle ting, så du kam få noget mere tid. Derudover bør du vælge ud hvilke fag du vil lægge mest vægt på, hvis det virkelig kniber med tiden. 2.g er hårdt, og jeg kender bestemt følelsen af ikke at have tid nok.
- - -

Vh Julie


Svar #9
20. september 2016 af DidierJohnsen

#8
Ja,jeg forsøger at få den maximal tid ud af min hverdag og udnytte den til fordel for skolen. Prioriterer de fag højest, som jeg afslutter i indeværende skoleår. :)

Brugbart svar (0)

Svar #10
20. september 2016 af EnStuderende

Hvor længe har du øvet dansk? Du skriver bedre end 80% af den danske befolkning ;-)

Ikke at have tid til at gå i dybden med fagenes emner pga. lektier var noget af det allerværste for mig i gymnasiet (jeg blev teknisk student i sommers) og førte ultimativt til, at jeg var dødtræt af skole det sidste stykke tid. Personligt fandt jeg aldrig en ordentlig løsning på dette problem, da det i bund og grund ligger i, at vores udannelsessystem kunne være bygget (meget) bedre op.

At koble teoretisk viden til faktiske opgaver i et fag som fysik var også noget, som jeg kæmpede med. Her var fysik (for mig) meget anderledes end f.eks. matematik, hvor man næsten altid kun stødte ind i opgaver, man havde prøvet at løse før gennem årene. Jeg endte dog op (til eksamenerne) med et 10-tal i skriftlig fysik og et 12-tal i mundtlig (og 10/12 i matematik). Her er et par gode råd:

- Vær selvstændig. Det er nok det vigtigste råd til at gå på gymnasiet. Hvis du har en dårlig lærer og ikke kan følge med, så er det dig, der får skylden uanset hvad, hvis du ikke kan dit materiale. Jeg havde 3 dårlige matematiklærere, og hvad jeg gjorde var at notere mig de emner, vi skulle lære, og så ellers totalt lukke ørerne og køre mit eget løb. Det kræver selvdisciplin, men personligt lærte jeg tredobbelt så meget ved bare at sidde med bøgerne selv og løse opgaver (alene, ikke sammen med andre - du skal være sikker på, at du kan løse opgaverne selv til eksamenen).

- Spring ikke noget over, medmindre det er dybt overflødigt. Her skal du være en god dommer selv. Hvis der står en indledning til et kapitel i matematik, så læs det. Hvis din lærer har bedt dig om kun at løse 5 ud af de 10 opgaver i emnet, så lav dem alle sammen, medmindre du er 110% sikker på, at du kan lave dem eller at det er materiale, som med garanti ikke kommer til eksamenen. Det var utroligt for mig at opleve, hvor meget hurtigere mine kammerater kunne have løst deres opgaver, hvis bare de havde læst indledningen til et kapitel, eller hvis de havde brugt bare 2 min. på at løse den mellemopgave, der ville få brikkerne til at falde på plads. Det kan synes som at miste tid, men i virkeligheden sparer du den. Det er lidt som at bygge et hus fra grunden ordentligt i stedet for at bygge et, som til sidst kollapser, fordi fundamentet ikke var tilstrækkeligt. 

Få kontakt med dine lærere. Det her gælder for årskaraktererne. Sørg for at snakke med dine lærere - diskuter et emne med dem, spørg dem og lad dem vide, at du er interesseret. Bare at stille ordentlige spørgsmål kan nogle gange være nok til at få en god karakter. Et tip kan også være at læse lidt foran og blænde dem alle med din overnaturlige viden (som du jo ikke burde vide, fordi I ikke blev bedt om at lære det endnu!). I skal have om vektorer i 3D næste gang? Slæk lidt på stoffet om andengradspolynomier og skin igennem i næste runde. Mens du skinner og rigtig fører dig an læser du op på det om andengradspolynomier, du ikke nåede dengang... nobody will notice ;-) pas dog på tests.


Svar #11
20. september 2016 af DidierJohnsen

#10 
Altså jeg har boet i landet i 15 år, og jeg er som sagt 17. Så jeg er vel lige så godt øvet som mine medstuderende. Forskellen er bare, at jeg gennem folkeskolen altid har fundet og stadig finder grammatik som det letteste. Det gælder alle sproglige fag. Så jeg har egentlig ikke øvet det mere end noget andet, dog bare haft en lettere forståelse for det.

Giver dig helt ret i det, du siger. Jeg føler mig personligt også bedre tilpas i enten individuelt arbejde, hvor jeg finder mine egne evner og udfordringer end i grupper - Dog kan jeg lettere komme videre med lektier/afleveringer, hvis jeg arbejder med andre om dem. Men ja, vil helt klart forsøge, som jeg også dengang gjorde, at køre mit eget ræs. Mit pt. største problem og udfordring ligger i, at jeg må udnytte min tid bedre. Men det synes at være lettere sagt end gjort, da jeg konstant vil døje med en svær lektie/aflevering.

Inden starten af skoleåret, læste jeg forud i kemi, da jeg vidste, at jeg havde en meget let forståelse for faget, og det har simpelthen givet pote med karakterer på 10 og 12 i afleveringer og én enkelt prøve. Men det var egentlig også, fordi jeg var top motiveret og havde meget tid. Den tid, føler jeg, forsvinder langsomt i takt med stigningen af afleveringer samt lektier. Derudover fylder sport også en stor del af min uge. 

Tak igen for ordene, og ja. Vi har et ret råddent uddannelsessystem ! ;)

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #12
20. september 2016 af pååå (Slettet)

Bare gennemlæs de ting du har haft om indtil videre, i de fag du har det sværest ved. Det giver ikke mening, at du tager hele 1.g om, hvis du alligevel plegede at præstere - så hellere tag et års pause.

Hvis jeg var dig, ville jeg bare droppe nogle af de ting som du lavede i din fritid, og læse op på det du har svært ved, også tag et sabbatår når gymnasiet er ovre. Hold ud i 2 år :D


Svar #13
20. september 2016 af DidierJohnsen

#12

Bare gennemlæs de ting du har haft om indtil videre, i de fag du har det sværest ved. Det giver ikke mening, at du tager hele 1.g om, hvis du alligevel plegede at præstere - så hellere tag et års pause.

Hvis jeg var dig, ville jeg bare droppe nogle af de ting som du lavede i din fritid, og læse op på det du har svært ved, også tag et sabbatår når gymnasiet er ovre. Hold ud i 2 år :D

Tak for dit svar. Ja, det meget lettere sagt end gjort, men forhåbenligt kan jeg gøre det. Har også i mine tanker at tage sabbatår, medmindre jeg bliver optaget på drømmeuddannelsen. ;)

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #14
20. september 2016 af EnStuderende

Sabbatår kan anbefales. Selvom det er skræmmende at stå der og tænke "hvad så nu?" hver dag, så er der virkelig ikke noget bedre end at vågne op fra en ond drøm om, at 3.G endnu ikke er afsluttet, til en dag, hvor du er komplet nyttesløs for samfundet, i økonomi-nød og forvirret over fremtiden.... men helt og aldeles fri.


Svar #15
20. september 2016 af DidierJohnsen

#14 

Ligepræcis. Vil rigtig gerne kunne have følelsen af at være fri for det konstante pres fra skolen mht. lektier osv. Men hvis jeg blev valgt ind på drømmestudiet, ville jeg gøre det, da der så enten er større eller mindre chance for at blive valgt ind året efter ;)

Men du har helt ret

mvh


Skriv et svar til: Tage 1.g om eller fortsætte

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.