Kemi

Afstemning

23. september 2016 af nanna06805 - Niveau: B-niveau

Hej allesammen.

Jeg har lavet et forsøg i kemi, hvor jeg skulle se om jeg kunne danne bundfald med phosphat. Jeg hældte derfor AgNO3 i vandet, og så hurtigt at der kom bundfald. Det må vel betyde, at phosphat (PO43-) er gået sammen med Ag+.

Ag+ + PO43- = Ag3PO4 

Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal afstemme reaktionligningen, hvis den overhovedet er rigtig? Håber I kan hjælpe. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

3 Ag+ (aq)+ PO43- (aq) ---> Ag3PO4 (s)


Svar #2
23. september 2016 af nanna06805

Hvordan har du helt præcist gjort det?:)


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. september 2016 af Toonwire

#2

Check antallet af atomer på hver side af reaktionspilen. Der skal være lige mange.

\underbrace{\text{Ag}^+}_{1\cdot \text{Ag}}+\underbrace{\text{PO}_4^{~3-}}_{1\cdot\text{P},~ 4\cdot \text{O}}~\rightarrow~\underbrace{\text{Ag}_3\text{PO}_4}_{3\cdot \text{Ag},~1\cdot\text{P},~ 4\cdot \text{O}}

Du kan eventuelt skrive det op som en ligning:

1Ag + 1P + 4 O = 3Ag + 1 P + 4O
Vi kan trække 1 P og 4 O fra på begge sider:

1Ag= 3Ag

Du mangler altså 2 Ag atomer på venstre siden før ligning og reaktionen er afstemt.


Tilmed skal ladningerne være ens på begge sider. Dette følger dog analogt med ovenstående.


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. september 2016 af mathon

Salte er elektrisk neutrale udadtil:
 
           Når
                       sølvionen er Ag^+       
            og
                       phosphationen er {PO_4}^{3-}

    Hvor mange sølvioner skal der så til for at opnå ladningsmæssig neutralitet ( bruttoladningen = 0 ) udadtil?

altså
                         3\, Ag^+\, _{\textit{(aq)}}\; +\; {PO_4}^{3-}\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; Ag_3PO_4\, _{\textit{(s)}}


Svar #5
23. september 2016 af nanna06805

Tusind tak. 

Ville det så være rigtigt, hvis jeg først skriver reaktionligningen, og derefter afstemmer dem, så jeg skriver begge to? Eller skriver man den kun, når den er blevet afstemt?


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg ved ikke ,hvad der ville være det rigtige at gøre på 9.klasses niveau, men jeg ville kun skrive den afstemte version. 


Skriv et svar til: Afstemning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.