Matematik

Skal a og x være med i resultatet?

24. september 2016 af Antinno - Niveau: B-niveau

3x/2a*4a/9x

Jeg skal angive overstående som en uforkortelig brøk. Jeg er kommet frem til et resultat der hedder 2xa/3ax

Men jeg er i tvivl om, jeg bare skal sige 2/3, og undlade bogstaverne?


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. september 2016 af mathon

                  \frac{3x}{2a}\cdot \frac{4a}{9x}=\frac{3\cdot x\cdot 4\cdot a}{2\cdot a\cdot 9\cdot x}=3^{1-2}\cdot 2^{2-1}\cdot a^{1-1}\cdot x^{1-1}=\frac{1}{3}\cdot 2\cdot 1\cdot 1=\frac{2}{3}\; \; \; \; \; \; \; a,x\neq0


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. september 2016 af peter lind

Der mangler sandsynligvis nogle parenteser. Skal der ikke stå 3x/(2a)*4a/(9x) = 12ax/(18x) ? I så fald kan du forkorte x og a ud mod hinanden


Svar #3
24. september 2016 af Antinno

der er ikke nogen parenteser

\frac{3x}{2a}\cdot \frac{4a}{9x}= \frac{3x\cdot 4a}{2a\cdot 9x}=\frac{12xa}{18ax}

Så har jeg så forkortet den til \frac{2xa}{3ax} men jeg ved ikke, om jeg bare kan fjerne bogstaverne.


Svar #4
24. september 2016 af Antinno

forstår ikke din udregning Peter...


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. september 2016 af AMelev

2xa betyder jo 2·x·a og 3ax = 3·a·x. Altså har du \small \frac{2\cdot x\cdot a}{3\cdot a\cdot x}, hvor du kan forkorte (dividere i både tæller og nævner) med såvel a som x, og dermed "forsvinder" de jo, så tilbage har du \small \frac{2}{3}


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. september 2016 af peter lind

#4 Jeg bruger reglen om at hvis du ganger en brøk ganger du tælleren for sig og nævneren for sig. Af det du har skrevet gætter jeg på at du kender den regel, så jeg har ikke direkte henvist til den. Hvis svaret ikke er godt nok, kan du selvfølgelig vende tilbage med nærmere oplysninger om problemet..


Skriv et svar til: Skal a og x være med i resultatet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.