Kemi

Bestemme Vmax og Km

24. september 2016 af Anonyminized (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Hvordan bestemmes disse værdier hvis man har en tabel med substratkoncentration og hastighed som her:

Substratkoncentration i molær:                    Hastigheden i M*min^-1

2,0*10^-6                                                        4,0*10^-6

1,0*10^-5                                                        1,7*10^-5

2,5*10^-5                                                        3,5*10^-5

5,0*10^-5                                                        5,4*10^-5

1,0*10^-4                                                        8,0*10^-5

2,0*10^-4                                                        1,0*10^-4

4,0*10^-4                                                        1,1*10^-4

Jeg har ikke nogen idé om, hvordan jeg starter. Jeg ved dog, at jeg skal bruge Michaelis-Menten kinetik.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Lav et Lineweaver-Burk plot. Ved denne afbildning er skæringen med x-aksen givet ved \frac{-1}{K_M}, og skæringen med y-aksen er givet ved \frac{1}{V_{max}}


Svar #2
24. september 2016 af Anonyminized (Slettet)

Jeg er ikke helt klar over, hvad et Lineweaver-Burk plot er. Hvordan laves dette?


Svar #3
24. september 2016 af Anonyminized (Slettet)

Jeg kan naturligvis godt finde ud af at søge efter emnet, hvilket jeg også har gjort, men jeg kan ikke lige se, hvordan jeg har informationer nok til at udfylde ligningens faktorer.


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Hvad mener du med "ligningens faktorer"?

Hen af x-aksen har du \frac{1}{[S]} - Du bestemmer altså \frac{1}{[S]} for alle substratkoncentrationer. 

Hen af y-aksen har du \frac{1}{v} - Du bestemmer altså \frac{1}{v} for alle hastigheder. 

Dette giver en ret linje. Dette er et Lineweaver-Burk plot. 

Herefter kan #1 bestemmes. 


Svar #5
25. september 2016 af Anonyminized (Slettet)

Altså laver man en graf ud fra informationerne?


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Ja lige præcis og ud fra forskriften kan Vmax og Km bestemmes. Grafen vil se ud ligesom på billedet, der er vedhæftet her - prøv dog selv at lave grafen.

Du bestemmer punkterne ved \frac{1}{[S]} og \frac{1}{v}

f.eks. vil du ved din første substratkoncentration indskrive punktet som: \frac{1}{2,0\cdot 10^{-6}}

f.eks. vil du ved din første hastighed indskrive punktet som: \frac{1}{4,0\cdot 10^{-6}}

Dette gør du for alle substratkoncentrationer og hastigheder. Du skal selvfølgelig udregne værdien, hvis dit program ikke er i stand til det selv. Hen af x-aksen har du substratkoncentrationerne, og op af y-aksen har du hastighederne. 


Skriv et svar til: Bestemme Vmax og Km

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.