Matematik

LINEÆR FUNKTIONER

25. september 2016 af 1234matematikspasser - Niveau: C-niveau

En virksomhed fremstiller en vare. De faste omkostninger er 16000 kr., og dertil komme variable omkostninger på 800 kr. pr. stk. Virksomheden sælger varen til en fast pris på 1200 kr. pr stk. Lad x

betegne antal producerede stykker, f(x) de samlede omkostninger i kr. og g(x) den samlede omsætning i kr.

A) Bestem forskrifterne for f og g. - Dette har jeg gjort og forskrifterne kom til at se sådan her ud: g(x)=800x+16000 og f(x)=1200x+800

b) Tegn graferne for f og g i samme koordinatsystem. - Jeg har tegnet forskrifterne ind som en graf og linjerne ligger lodret parallelle

c) Hvor mange stykke skal virksomheden mindst fremstille og sælge for ikke at få underskud? - her ligger mit spørgsmål så.. Hvis linjerne ligger parallelle, så får virksomheden vel ikke underskud? eller er mine forskrifter forkerte?


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. september 2016 af AMelev

Linjerne kan ikke være parallelle, da det kræver, at de har samme hældningskoefficient, og det har de ikke.
af = 1200 og ag = 800.
Du må have lavet er fejl, da du tegnede graferne eller indrettet grafvinduet uhensigtsmæssigt.

Men inden du kigger på grafer igen, skal du lige have rettet dine forskrifter.
Du skal lige holde fast i, hvad f(x) og g(x) står for (du har byttet rundt). f(x) angiver omkostningerne og g(x) angiver omsætningen, dvs. de penge, der kommer ind ved salget.
Hvorfra kommer + 800 i din f(x)?


Svar #2
25. september 2016 af 1234matematikspasser

de 800 kommer fra de variable omkostninger pr.stk. og da variable omkostninger er omkostninger, der har direkte forbindelse til virksomhedens salg, så satte jeg dem ind i forskriften. 

Har skrevet disse forskrifter ind og de ligger altså parallelle:/ ved ikke hvad jeg har gjort forkert...


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. september 2016 af AMelev

f(x) er de samlede omkostninger (målt i kr.), der består af de faste omkostninger på 16000 og de variable omkostninger på 800 pr. stk.
Dvs. f(x) = 800·x + 16000 (det var den, du havde kaldt g(x)

g(x) er omsætningen (målt i kr.) og den består kun af de 1200 pr. stk (der er ikke en fast indtægt ved siden af).
Dvs. at g(x) = 1200x.

Jeg har tegnet dine funktioner i Wordmat - men vær opmærksom på, at disse er forkerte - og får dem fint til at skære hinanden, når bare jeg sørger for at indrette Xmax og Ymax hensigtsmæssigt.  

Vedhæftet fil:grafer.JPG

Svar #4
25. september 2016 af 1234matematikspasser

Jeg har et program som hedder TI-Nspire, og den viser hele tiden to parallelle linjer:( Har du styr på det program? Måske du så kunne hjælpe mig med hvad der er galt der? Udover det så MANGE GANGE TAK for din hjælp :D


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. september 2016 af AMelev

Prøv lige at vedhæfte Nspire-filen.


Svar #6
25. september 2016 af 1234matematikspasser

her er grafen

Vedhæftet fil:Dokument2.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #7
25. september 2016 af AMelev

Jeg ville hellere have haft selve .tns-filen, men den kan du muligvis ikke få lov til at uploade. Det går måske alligevel.

Du skal indrette dit vindue hensigtsmæssigt.
Højreklik -> Vindue/Zoom -> 1: Indstillinger for vindue ... og sæt fx
Xmin: 0, Xmax: 50, X-skala: 5 eller 10,  Ymin: 0, Ymax: 70 000 og Y-skala: 5 000 eller 10 000

Man må lige prøve sig lidt frem.

Du kan måske få lidt hjælp til Nspire via videoerne i denne afspilningsliste.


Skriv et svar til: LINEÆR FUNKTIONER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.