Kemi

Energiændringer

26. september 2016 af pige5 - Niveau: A-niveau

Hej :)

Er der nogle, som kan hjælpe mig med at forklare, hvilke faktorer, der påvirker energiændringer i kemiske reaktioner? 

Jeg håber, der en rar person, som vil hjælpe mig. :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. september 2016 af ChemistryIsKey

Hmm kan du være mere specifik med dit spørgsmål? Give et eksempel måske :)

Tænker du på reaktionshastighed eller? :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. september 2016 af nera

Hvilken kemisk reaktion tænker du på? Der findes mange typer af reaktioner og hver har sine faktorer.


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. september 2016 af BechHohen88

Da ovenstående spørgsmål sandsynligvis er et læringsmål fra medicinsk termodynamik på KU, kan du se "energiændring" i relation til Gibbs' Fri Energi; 

                                                          \Delta{G}=\Delta{H}-T\Delta{S}

Med denne definition kan vi forudsige, hvordan energiændring i en given kemisk reaktion forekommer. I ovenstående formel forekommer faktorerne; Entalpi (H), Temperatur (T) og systemets entropi (S). Det er med disse begreber, at du kan forudsige om en reaktion kan forløbe selvstændigt (spontant) eller ej. For termerne i formlen gælder følgende;

- Hvis  \Delta{H}< {0} er reaktionen exoterm (der frigives varme)

- Hvis \Delta{H}> {0} er reaktionen endoterm (der forbruges varme, reaktionen er ikke ummidelbart favoriset)

- Hvis \Delta{S} bliver gradvis større end 0, eksisterer en større uorden. Dette øger sandsynligheden for kollisioner mellem partiklerne (og dermed reaktion). 

Ovenstående faktorer påvirker den fri energi således; 

- Hvis \Delta{G}< {0} er reaktionen exergon. Reaktionen kan forløbe spontant.

- Hvis \Delta{G}> {0} er reaktionen endergon. Reaktionen forløber som regel ikke spontant.

- Hvis \Delta{G}=0 er der indtrådt ligevægt. 


Skriv et svar til: Energiændringer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.