Dansk

Digt analyse

26. september 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har fået en opgave som handler om at analyser og fortolke et digt. Jeg har meget svært ved at forstå digtet og jeg vil blive glad for hjælp og input som vil gøre at jeg bedre kan forstå digtets tema og budskab. Men jeg tager gerne imod alt hjælp, f.eks. hvis det er rytmen i digtet der er vigtigt at skrive om, eller rim osv.

Digtet er fra Tove Ditlevsen, og hedder den

"Den nye ejer".

Nu er han gået, og mit sind er tømt
for gamle klager og forslidte ord –
det hele er kun noget vi har drømt,
og der gror ingen tanker i dets spor .

Uværdigt var det liv vi førte her,
luvslidt er vanens lille grå tyran,
vi vidste begge, vi var bedre værd,
men hang dog sammen uden mål og plan,

indtil vi ikke mere var istand
til skænderi – da hver en sårbar plet
lå blottet som en nerve i en tand,
og det at skilles kun var altfor let .

Nu er han gået, og et nederlag
er fuldbragt og forseglet og gemt ned
– og alle stjerner synker mod en dag,
der venter mig med ubrudt ensomhed .

Jeg savner ingenting, men denne nat
begræder jeg, at der er intet savn:
jeg er en bolig, nogen har forladt
snart hvisker jeg den nye ejers navn .

På forhånd mange mange tak


Svar #1
26. september 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg vil specielt gerne vide om digtet har en fast rytme. Det kan jeg ikke helt komme frem til


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. september 2016 af Stygotius

Hvordan tror du at det ægteskab (forhold)  har været som skildres i digtet?

Fortæl om det, -set fra digterens side. Hvordan vil du beskrive kvindens sindstilstand?  Hvordan ser hun på sin fremtid? Hvordan ser hun på sin rolle som kvinde?

Rytmen er meget fast. Den består af jamber, og rimskemaet i hver strofe er a-b-a-b 


Svar #3
26. september 2016 af HFNU (Slettet)

er rimskemaet abab, der er vel også enderim. i strofe 1 vers 2 og 4.

Strofe 1, vers 2 ; For gamle klager og forslidte ord, strofe 1 vers 4; og der gror ingen tanker i dets spor.

?Fortælleren i digtet savner ingenting fra hendes tidligere ægteskab og hun vil gerne snart finde en ny mand som kan have en hende som kæreste. Hun ser lyst på sin fremtid vil jeg sige udefra strofe 5.

Hvordan hun ser sig selv som kvinde, det kan jeg ikke lige komme frem til endnu


Svar #4
26. september 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg har lidt svært ved at forstå strofe 2-4 i digtet.

Jamber har jeg også læst i forhold til digtet, men jeg kan ikke se hvordan det kommer til udtryk i digtet


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. september 2016 af Stygotius

En jambe er ren versfod, -ikke noget der "kommer til udtryk".

Hvor står der at kvinden ser lyst på sin fremtid?


Svar #6
26. september 2016 af HFNU (Slettet)

I strofe 4 taler hun om at der venter hendes ubrudt ensomhed. Hun er måske ikke ked af bruddet, men eg kan godt se at hun  måske heller ikke helt så lyst på hendes fremtid... Kan jeg ikke skrive det så, hvor jeg nævner det som står i strofe 4.


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. september 2016 af Stygotius

Hun ssiger jo i strofe 4 at det eneste hun venter sig af fremtiden er ubrudt ensomhed og at hun føler at hun har været en fiasko i sit ægteskab (et nedelag).

Hun e ikke glad for at de skiltes ("det at skilles var kun alt for let")


Svar #8
27. september 2016 af HFNU (Slettet)

Ja ok det kan eg godt se , men så forstår jeg bare ikke strofe 5 . Hun siger : Jeg savner ingenting, men denne nat begræder jeg, at der er intet savn: jeg er en bolig, nogen har forladt snart hvisker jeg den nye ejers navn.

Jeg tolker det som om hun ikke savner hendes mand. Hun(jeget i digtet) sammenlignes med en bolig, nogen har forladt og snart skal hun finde en ny mand som får hende som kæreste.

Hvis det er rigtigt hvordan hænger det så sammen med at hun ikke ikke er glad for at skilles.

Er det bare hendes blandede følelser


Svar #9
27. september 2016 af HFNU (Slettet)

Er der kan hjælpe mig med at se om digtet indeholder nogle symboler


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. september 2016 af Stygotius

Du skal selv være klar over hvad et symbol er.

Et symbol er en ting som på samme tid er både  en virkelig, reel genstand (eller en tegning) og et billede på noget  andet, -uhåndgribeligt. 

F.eks. er et kors i en kæde som nogle bærer om halsen både et  konkret kors (af træ el.lign.) og et billede på kristendommen.

En uniform er både en  beklædning af stof og et symbol på den funktion som den der bærer den, har.


Svar #11
27. september 2016 af HFNU (Slettet)

Er det rigtig at der ikke er nogle symboler i digtet ? Jeg har svært ved at forstå strofe 2-4 i digtet. Jeg har l

Jeg har fundet 2 rim i digtet i strofe 1 og strofe 5... er der flere rim i digtet mellem 1 og 5?? 


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. september 2016 af Stygotius

Når du nu har fået beskrivelsen af hvad et symbol er, kan du vel selv undersøge digtet for symboler.

Rimskemaet a-b-a-b er til stede i hver strofe.


Svar #13
27. september 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg er kommet frem til rimene i digtet, i strofe 1, 2 , 3 og 5.

Hvis der er nogle der vil hjælpe mig med symbol, metaforer, billedssprog eller andet der har stor betydning for digtet  vil det være en kæmpe hjælp.

1000 tak


Brugbart svar (0)

Svar #14
27. september 2016 af Stygotius

Hvad med rimene i strofe 4?  nederlag/en dag  -   ned/ensomhed,  -er det ikke rim?

Ved du hvad en metafor er? ellers find ud af det og undersøg digtet for  metaforer. Du skal vel også lave noget selv. 


Svar #15
27. september 2016 af HFNU (Slettet)

Jo jeg forstår godt hvad en metafor er, men det er alligevel lidt svært at finde i digtet synes jeg.  Jeg har fundet det her omkring analyse af digte; http://jan.thiemann.dk/menu/dansk/lyrik.pdf 

Metafor : Man forklarer bedst hvad en metafor er ved at se på forskellen mellem en sammenligning og en metafor. I en metafor bliver man ikke blot sammenlignet med, men man ér sammenligningen.  Metaforen virker derfor ofte stærkere. Du er en rose har mere kraft end du er som en rose.  En metafor kan også bestå af nogle ord som man i reglen ikke finder sammen, fx krigens grufulde ansigt. Vi forstår udtrykket, selvom krig jo ikke i bogstavelig forstand har et ansigt.

??Jeg kan godt se at ordne du skrive i strofe 4 også rimer...så det skal jeg have skrevet ned også, men må jeg godt spørger om der ikke er anvendt billedssprog i strofe 2,3,4,5


Brugbart svar (0)

Svar #16
27. september 2016 af Stygotius

Det er en meget ringe og forvrøvlet forklaring på en metafor.

En metafor er et udtryk taget fra  en bestemt sammenhæng og brugt i en anden samenhæng.

Når vi tale om et bords ben er det et udtryk taget fra den menneskellige anatomi og brugt om et møbel.

Når vi siger om en fodboldspiller at han "skyder på mål"  har vi brugt et udtryk fra militæret om en sport.

Når vi siger om en person at "han var slået helt ud" af skilsmissen, har vi brugt et udtryk fra boksningens verden og brugt det om en sindstilstand. 

"Du er som en rose" er ikke en metafor, men en simile eller en sammenligning.

Et eksempel på en metafor i digtet:  "og der gror ingen tanker i dets spor" (strofe 1) er et udtryk fra planteverdenen. Tanker gror ikke; det gør planter

- -Du skal vel også kunne gøre en lille smule selv.


Svar #17
28. september 2016 af HFNU (Slettet)

Tak for hjælpen til at finde metaforen i strofe 1.

Jeg prøver at gøre alt hvad jeg lige kan... og arbejder med flere analysemodeller, men jeg kan ikke lige helt komme frem til hvad der menes med det som står i strofe 4 ;

" og alle stjerner synker mod en dag, der venter mig med ubrudt ensomhed".

?Jeg ved det er negativt, men hvad der lige menes med det ved jeg ikke. Det er billedssprog er det ikke det


Svar #18
28. september 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg tror eg er med på hvad der menes i strofe 4, men hvad betyder egentlig metaforen i strofe 1:

" og der gror ingen tanker i dets spor"  som du har skrevet i svar  16


Brugbart svar (0)

Svar #19
28. september 2016 af Stygotius

Det hele som vi har drømt, føder ingen tanker, -de gror ingen tanken af den jord. Det er ikke en frugtbar jord som der kan vokse tanker op af.  Det er da en fin metafor -taget fra planteverdenen..


Svar #20
28. september 2016 af HFNU (Slettet)

Ja ok tak... jeg tror bare ikke jeg forstår hvad der menes med det. Men måske er det ikke så vigtigt det ved jeg ikke


Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.