Matematik

Sinus- og cosinusrelationerne

26. september 2016 af hi35224 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej,

Jeg har lidt svært ved at komme i gang med denne opgave.

Hvordan griber jeg den an? Hvordan prøver jeg mig frem og undersøger osv.?

På forhånd, mange tak.

Vedhæftet fil: billede.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. september 2016 af Anonyminized (Slettet)

Hej

Det er i alle tilfælde muligt. Gør det klart hvilke informationer du kender, og prøv så at se om du via cosinus- og sinusrelationerne kan ende ud med kun en ubekendt.


Brugbart svar (1)

Svar #2
26. september 2016 af mathon

Tilfælde 1 er ikke konstruktionsmuligt.


Brugbart svar (1)

Svar #3
26. september 2016 af Anonyminized (Slettet)

#2 Undskyld. Nej, det er den naturligvis ikke.

Anvender du sinusrelationerne og forsøger at finde sinus til vinklen b, vil du få en værdi, som er større end 1, og sinus kan selvfølgelig ikke antage en sådan værdi.


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. september 2016 af AMelev

Tilfælde 3 Her har du en vinkel og siderne, der hører til vinklen (de hosliggende sider). En sådan trekant kan altid konstrueres:
   Afsæt vinklen og defter de to sidelængder ud ad benene.

Tilfældene 1, 2 og 4 hører til "hadeopgaverne"
Der har du en vinkel, en hosliggende og en modstående side.
   Afsæt vinklen og længden af den hosliggende side ud ad det ene vinkelben og marker endepunktet.
   Placer passerbenet i det afsatte punkt og tegn en cirkel med længden af den modstående side som radius, og så der kan ske 4 ting:
1)   cirklen rammer ikke det andet vinkelben (trekanten med de opgivne mål findes ikke)
2)   cirklen rører lige præcis det andet vinkelben (der er 1 trekant med de opgivne mål, og den er retvinklet
3)   cirklen skærer det andet vinkelben 2 steder (der er 2 trekanter med de opgivne mål)
4)   cirklen skærer det andet vinkelben 1 sted, men ville have skåret forlængelsen (der er 1 trekant med de opgivne mål)

De fire tilfælde svarer til, at du bestemmer den sidste side vha. cos-relationene, som er en andengradsligning med 0, 1 eller 2 løsninger.
2 positive løsninger svarer til 3), mens 1 postiv og 1 negativ løsning svarer til 4). 

Og husk, hvis du bestemmer vinkler vha. sin-relationen, at sin-ligninger har 2 løsninger.


Skriv et svar til: Sinus- og cosinusrelationerne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.