Matematik

En funktion f er bestemt ved f(x)= x^4-3x^2-4

26. september 2016 af jenshansen21 (Slettet) - Niveau: A-niveau

a) bestem en ligning for tangenten til grafen for f i punktet P(2,f(2)).

b) bestem monotoniforholdene for f.

spørgsmål a) har jeg løst det er b) jeg har lidt svært ved at gennemskue, jeg ved at man skal starte med at bestemme de steder hvor den aflede funktion giver 0, altså men jeg har stadig lidt svært med den, det ville være rart hvis nogen kunne forklare den til mig bedere og fortælle mig hvordan jeg skal løse den?

på forhånd tak. :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. september 2016 af peter lind

Hvad er problemet?

Kan du ikke differentiere funktionen

Kan du ikke løse ligningen ? eller er det noget helt trejde ?

Det bemærkes at den afledede funktion bliver et 3.grads polynomium, Hvdu kan stte x ud foran en parentes


Svar #2
26. september 2016 af jenshansen21 (Slettet)

Skal man ikke først definere funktionen, finde nulpunkter for den afledede funktion og udregne værdier for den anden afledede funktion ? Hvis det er sådan, så er problemet bare at jeg ikke kan finde ud af hvordan jeg taster det ind i lommeregneren, jeg har en (cas) TI-89 ? Er der nogen der kan hjælpe mig med at taste det rigtigt ind? Tak.


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. september 2016 af peter lind

Du har ikke brug for at finde den 2. afledede ellers er det rigtig. Jeg kender ikke Ti-89 så den kan jeg ikke hjælpe dih med; men det er altså heller ikke nødvendig.

Jeg spørger så igen: Hvad er problemet ?.


Svar #4
26. september 2016 af jenshansen21 (Slettet)

Problemet var bare lidt med at taste det korrekt ind i lommeregneren, men jeg fandt ud af det. Tak alligevel for dit hurtigt svar. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. september 2016 af AMelev

Tegn en tallinje og sæt nulpunkterne for f ' ind på den. De deler tallinjen op i intervaller.
Bestem fortegn for f ' inden for hvert af disse intervaller ved at beregne f '-værdien af en tilfældig x-værdi i intervallet og notere dig fortegnet af f '-værdien. Det fortegn gælder hele det pågældende interval.

Når f ' er positiv i et interval, er f voksende i intervallet.
?Når f ' er negativ i et interval, er f aftagende i intervallet.

Du kan dermed fastslå, i hvilke intervaller f er voksende hhv. aftagende.


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. september 2016 af peter lind

Det er ellers hovedregning at løse den opgave

f(x) = x4-3x2 -4

f'(x) = 4x3-6x = 2x(2x2--3) med 0-punkter 0 og ±kvrod(3/2)


Skriv et svar til: En funktion f er bestemt ved f(x)= x^4-3x^2-4

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.