Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP valg af fag

27. september 2016 af KlogeM (Slettet)

Hejsa! 

Jeg har nu søgt lidt rundt omkring og kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg vil skrive om i SRP (eller hvilke fag jeg skal vælge.) Har matematik og kemi A og så Fysik på B. Nogen der har nogle ideer de vil dele? Evt. en opgave til inspiration?


Svar #1
27. september 2016 af KlogeM (Slettet)

Hvis nogen har skrevet i kemi og historie eller dansk, vil jeg meget gerne høre hvad i synes. Min klasse synes det virker som det sværeste, men jeg finder nogle af emnerne ret interessante. F.eks. kaffe el. rygning.


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. september 2016 af Harris786 (Slettet)

Matematik og fysik er et glimrende valg. Skrev om vandraketter og det var relativt nemt samt skægt.

Et vigtig ting at huske på er at hvis man vælger historie som en en af de to fag, så SKAL man lave kildeanalyse. Det er altså ikke nok bare at have en historisk beskrivelse med i opgaven - det er en forfladigelse af faget.

Generalt er kombien mellem et naturvidenskablig fag og matematik fordelagtigt, da det oftest hænger sammen. Plus at det tæller positiv med hos dem som retter opgaven, hvis de kan se at der er udarbejdet et forsøg.


Brugbart svar (1)

Svar #3
27. september 2016 af EnStuderende

Her er et godt råd: vælg et emne, du ikke ved noget om, som du gerne vil vide mere om. SRP er den eneste skriftlige opgave i alle dine gymnasieår, hvor du får lov til selv at vælge, hvad du vil lære mere om. Det er den største frihed, man nogensinde får, den eneste mulighed for at fordybe dig i noget, som dine lærere ikke gider undervise dig i, fordi "det ikke er pensum". Så i stedet for at spørge dine venner, folk på nettet eller dine lærere, så vend tankerne indad og spørg dig selv ærligt, hvad der vækker din nysgerrighed. Find noget originalt, noget unikt for dig, som du gerne vil lære mere om. Det kan være alt, stort set. Lyt til dig selv :) Lav lidt research på nettet. Hvad frastøder din interesse, hvad vækker den?


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. september 2016 af Jerslev

#2: "Plus at det tæller positiv med hos dem som retter opgaven, hvis de kan se at der er udarbejdet et forsøg."

Det handler om, at forsøg er en af de eneste reelt selvstændige del af en sådan opgave. Resten kan jo skrives af fra en lærebog.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #5
27. september 2016 af KlogeM (Slettet)

#3 

Er helt enig med det du skriver, mangler bare lidt inspiration. De sider jeg har kigget på skriver ikke så meget om f.eks. kemi og fysik sammen, hvilket er det de fleste i min klasse hælder til. Samtidig kan jeg næsten kun finde noget om mat og fysik, så bliver lidt usikker. :-) 

#2

Har kigget lidt på vandraketer, synes det lyder spændende, men vektorer er ikke min stærke side.. :-/

Tak for jeres svar!


Skriv et svar til: SRP valg af fag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.