Studievalg og videregående studie

Medicinsk genetik (medicin)

27. september 2016 af klartilathjælpe (Slettet)

Hej 

Jeg kan se, at jeg på første semester på medicinstudiet i Århus kommer til at skulle have medicinsk genetik. Er det et fag, der kræver at man læser meget i bøger, eller vil det være bedst at lave mange eksamenssæt?

Vh. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Kan du ikke finde ud af det ved at læse, hvad emnet handler om eller høre nogle andre studerende?

Du kan jo læse lidt om det her: http://kursuskatalog.au.dk/da/course/63032


Svar #2
28. september 2016 af klartilathjælpe (Slettet)

Tak for svaret! Jeg har tjekket hjemmesiden, men jeg får ikke noget brugbart svar. Jeg havde håbet på, at en medicinstuderende, der har afsluttet faget kunne give et svar på spørgsmålet. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. september 2016 af DrNielsen

Jeg er mediciner fra AU.

Medicinsk genetik bruger så vidt jeg ved stadig bogen Medical Genetics af Jorde & Bamshad. Min personlige holdning er, at det er den værste lærebog jeg nogensinde har åbnet. Den er helt forfærdeligt formuleret, og mange kapitler beskæftiger sig ikke med pensumrelevant stof.

Det de fleste gør, er at læse op efter de ordliste som underviserne har udfærdiget til hver lektion. De fleste ting slog jeg op på nettet. Mod eksamenstid begyndte vi at lave eksamensopgaver(disse plejer de fleste at påbegynde efter pensum er læst op det ønskede antal gange).

Alternativt har FADL's forlag lavet en dansk genetikbog. Jeg mener det er mere klinisk genetik, men der er nogen der bruger dem :-)


Svar #4
28. september 2016 af klartilathjælpe (Slettet)

Mange tak for svaret! Jeg har faktisk lånt Medical Genetics af Jorde & Bamshad og har læst lidt i den, og jeg kan godt relatere til det, du skriver. Den er ret forfærdeligt fomuleret. Men vil det så sige, ud fra det du skriver ovenover, at vi faktisk ikke vil komme til at læse meget i bogen og at forberedelsen til eksamenen primært vil foregå ved at lave så mange eksamensopgaver som muligt? Og er det egentlig generelt set et svært fag at bestå?


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. september 2016 af DrNielsen

Uni handler i høj grad om at finde sin egen stil - hvad der virker for dig virker måske ikke for mig. Jeg ville ikke tage mit skriv for mere end hvad det er - en personlig erfaring. 

Men jo, det er sådan de fleste gjorde. Og ja, jeg læste kun kapitel 2 i den, så gad jeg ikke mere :-)

Det er langt fra det værste fag jeg har været oppe i - men igen en smagssag. Dengang lå det oven i makroskopisk anatomi. Det betød at vi ikke skænkede faget en tanke før omkring en måneds tid før eksamen. Og så læste vi faget op der. :-)


Svar #6
28. september 2016 af klartilathjælpe (Slettet)

Endnu en gang mange tak for svaret! 


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. september 2016 af DrNielsen

Ingen årsag. Du er velkommen til at skrive en besked hvis du vil vide mere om studielivet på medicin på AU :-)


Skriv et svar til: Medicinsk genetik (medicin)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.