Biologi

Hvordan vil I skrive det?

29. september 2016 af rbbegfijn (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej,

Jeg sidder midt i en biologirapport om osmose, og kan ikke rigtig formulere min hypotese, så det lyder fagligt rigtigt. 

Jeg har skrevet: 'Jeg forventer, at agurken trækker vand ind, da koncentrationene af vand er lavere uden for cellemembranen.'

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at bruge ordet 'diffunderer', kan jeg hjælpes lidt på vej?

På forhånd, takker.


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. september 2016 af nera

Det bliver nok svært at skrive det i hypotesen da det er teoretisk.


Svar #2
29. september 2016 af rbbegfijn (Slettet)

Jeg er ikke helt sikker på, at du har forstået mit spm. :-)

I min hypotese har jeg skrevet: 'Jeg forventer, at agurken trækker vand ind, da koncentrationen af vand er lavere uden for cellemembranen.'

Ved 'agurken trækker vand ind', kan jeg så godt skrive noget med 'diffunderer vand'? 

- hvordan vil min hypotese så lyde, hvis det kan lade sig gøre? Det er, hvad jeg har brug for hjælp til.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. september 2016 af nera

Jeg forventer, at vandet vil diffundrere gennem agurken, da koncentrationene af vand er lavere uden for cellemembranen.


Svar #4
29. september 2016 af rbbegfijn (Slettet)

Tak, du er jordens største skat!


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. september 2016 af stranddart (Slettet)

Jeg tror du skal være varsom med at skrive 'koncentrationen af vand'. En lang række stoffer såsom salte, sukrer og aminosyrer er opløste i vandet. Det er disse stoffer der bestemmer osmolariteten af en opløsning og derved diffusionens retning. Det er ikke korrekt at snakke om vandets koncentration - vend den derimod til stofkoncentrationen.

Brugbart svar (0)

Svar #6
01. oktober 2016 af nera

#5 - enig.


Skriv et svar til: Hvordan vil I skrive det?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.