Dansk

Diganalyse

29. september 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der nogle som kan hjælpe mig med hver vers handler om. Jeg prøver at komme frem til digtets tema.

Jeg vedhæfter digtet som et word dokument. TAK

Vedhæftet fil: Lone Hørslev digt.docx

Svar #1
29. september 2016 af HFNU (Slettet)

Er det rim hvis der er i vers 1 står :

Der er liv overalt, siger forskeren i radioen, selv i ekstreme miljøer som nu i de her søer under isen. Jeg tænker på de børneorm der boede inden i mig en overgang. Levende dyr. Inden i DIG.

?Hvor "miljøer" og "søer" rimer  og i næste vers "mig" og "dig" rimer.

Tak


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. september 2016 af Stygotius

Jo, der er nogle rim, men rytmen er mildest talt som gangen hos en drukken kanin.


Svar #3
29. september 2016 af HFNU (Slettet)

:) ok ja, men altså skal man så skrive der er rim? hvis ja hvad kalder man så den form for rim?? for det har jeg prøvet at finde ud af, men altså det ligner ikke de typer af rim som man normalt hører om.


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. september 2016 af Stygotius

-jo, det er de helt normale enderim.


Svar #5
29. september 2016 af HFNU (Slettet)

nååå okay ja søer i vers 2 står ikke som det sidste ord i verset?? men jeg skriver at der er enderim, men der er vel ingen rytme. Det synes jeg ikke


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. september 2016 af Stygotius

Nej, mildest talt ikke.


Svar #7
29. september 2016 af HFNU (Slettet)

Ok tak igen


Svar #8
29. september 2016 af HFNU (Slettet)

Hvordan kan jeg komme frem til hvad temae og budskabet i digtet er?

Jeg har kigget og skrevet lidt om de forskellige dele af digtet ( komposition, synsvinkel, sprog)


Brugbart svar (0)

Svar #9
29. september 2016 af Stygotius

Temaet og budskabet er vel en frustration og lede ved ægteskabet på mandens præmisser  -sådan som det ofte var var tilfældet i 1955 da digtet udkom. Hun har vel engang været forelsket i denne mand men er blavet grusomt skuffet da det gik op for hende  at hun kun var en ting som hen ejede. Hun havde ventet sig noget mere, men har mistet troen på at mænd kan være anderledes, og at den næste mand ikke er en gentagelse af den første. Hun venter nu kun på den "nye ejer" og ser sig selv som den undertrykte kvinde hun er..Hun har mistet al sin selvrespekt og al sin selvfølelse.  Hun er ikke noget værd, og hendes liv er blevet helt gråt.

Samlingen digtet står i, hedder da også "Kvindesind" og står i stærk kontrast til hendes debutsamling den lyse "Pigesind" fra 1939 selv om den også indeholder nogle mørke undertoner.


Svar #10
29. september 2016 af HFNU (Slettet)

Ja det med kontraster er jo ret vigtigt at komme ind på når jeg skal analyse og fortolkning, hvor jeg sammenligner de to digtets form og indhold. Mange tak. Det vil jeg gerne lige skrive ned.

Men det digt jeg ikke kan forstå versene er det digt fra Lone Hørslev: "Kærestesorger kan ikke klippes af". Jeg har vedhæftet digtet som et worddokument. Digtet er virkelig rodet sat op, og indeholdet er altså lidt svært at forstå. Jeg kan ikke rigtig komme frem til temaet eller budskabet i digtet.


Svar #11
30. september 2016 af HFNU (Slettet)

Er der nogle der kender til Lone Hørslevs digt , der kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #12
30. september 2016 af Stygotius

Det har ikke meget med et digt at gøre.


Svar #13
01. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg ved ikke helt hvad du mener? men jeg vil gerne komme fremme til budskabt i digtet; "Kærestesorger kan ikke klippes af".? Jeg ved nogenlunde hvad temaet er nu


Brugbart svar (0)

Svar #14
01. oktober 2016 af exatb

Det er naturligvis et digt. Der er ingen faste rammer for hvordan et digt skal se ud.

Der er ingen rim i dette digt.

Temaet er vel bare kærestesorg, og målet er at formidle den kaotiske tilstand der kan opstå som følge heraf.

Tekstens "rodede" opsætning passer meget fint til det kaos man ser hos hovedpersonen. Opsætningen kan også skyldes at forfatteren trives bedst med at formidle på sin helt egen måde. På en måde som ingen forventer.


Brugbart svar (0)

Svar #15
01. oktober 2016 af Stygotius

Hvad får dig til at sige at dette er et digt og ikke prosa?

Skal et digt ikke have rytme?

Hvad adskiller denne tekst fra at være prosa????  Er det kun den grafiske opstilling på siden??

Hvad adskiller den lokale vejrudsigt fra at være et digt? 

Hvorfor er spillereglene til Ludo ikke et digt?


Svar #16
01. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

Mange mange tak til alle


Skriv et svar til: Diganalyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.