Matematik

hjælp til 3 matematikopgaver!!

01. oktober 2016 af iisommerii (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej jeg har brug for hjælp til 3 opgaver

opgave 1: jeg forstår ikke hvordan jeg skal lave den

opgave 2: jeg er helt lost

opgave 3: kan man sige f(x)=20x er den så injektiv og hvordan finder man definitionsmængden og værdimængden på denne funktion?

er den omvendte funktion ikke f^-1(x)=x/20

jeg vedhæfter lige filen hvor opgaverne er på

har virkelig brug for hjælp

Tak på forhånd

Vedhæftet fil: mh4.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. oktober 2016 af mathon

bemærk bl.a.
                       den ikke én-éntydige sammenhæng mellem 

                       y=x^2 og y=\sqrt{x}


Svar #2
01. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

så funktionen er ikke injektiv. kan du ikke give mig et eksempel, tror jeg vil forstå det bedre


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. oktober 2016 af AMelev

Hvis f er injektiv, har den en invers funktion f-1, som bestemmes ved ligningsløsning:
f(x) = y ⇔ f-1(y) = x = ... 
Når du så har bestemt f-1(y) kan du evt. omdøbe den uafhængige variabel til x.

Tegn graferne for funktionen.
Hvis der til hver y-værdi kun er 1 x-værdi er funktionen injektiv og har da en invers funktion f-1(y) = x. Definitionsmængden for f-1 er værdimængden for f.

Du kan også løse ligningen f(x) = y og se, om der er flere løsninger (x). Hvis det er tilfældet er f ikke injektiv og har ikke en invers funktion. 

Eksempel
f(x) = x3 + 2
y = x^3 + 2 \Leftrightarrow x^3 = y -2 \Leftrightarrow x = \sqrt[3]{y-2}\Leftrightarrow f^{-1}(y)= \sqrt[3]{y-2}\: \; \; \; \; \; \; \; \; (\Leftrightarrow f^{-1}(x)= \sqrt[3]{x-2})


Svar #4
01. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

tusind tak AMelev


Svar #5
01. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

Jeg forstå slet ikke hvordan jeg skalles opgave 1

Brugbart svar (0)

Svar #6
01. oktober 2016 af AMelev

Værdimængden er mængden af f(x)-værdier. Tegn graferne og aflæs værdimængden ved at se, hvilke y-værdier, der hører til et eller flere punkter på grafen.

Vedhæftet fil:Værdimængde.JPG

Svar #7
01. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

jeg skal aflæse de fire funktioners grafer hver for sig jeg kan stadig ikke finde ud af det

jeg vedhæfter en fil hvor de fire funktioners grafer, hvordan de ser ud

Vedhæftet fil:Dokument2.docx

Brugbart svar (0)

Svar #8
01. oktober 2016 af AMelev

Se vedhæftede.

Vedhæftet fil:Dokument2-1706749.docx

Svar #9
02. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

for  at se om funktionen er injektiv eller ej kom du med eksemplet f(x)= x^3+2. men hvis jeg skal gøre det med den første funktion i opgaven som er f(x)=x^2 hvordan gør jeg så?


Brugbart svar (0)

Svar #10
02. oktober 2016 af AMelev

På samme måde: Løs ligningen y = x2 mht. x enten ved at regne eller ved at se på grafen, og se, om der er y-værdier, hvor der er mere end 1 løsning.
Tjek med dit CAS-værktøj.


Svar #11
02. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

jeg får det til y=0


Brugbart svar (0)

Svar #12
02. oktober 2016 af AMelev

Det forstår jeg ikke.

Grafen er en parabel. Hvis du tager en tilfældig y-værdi, hvor y > 0, og går vandret ud, rammer du grafen 2 steder - både til højre og venstre. Der er altså 2 løsninger til ligningen y = x2, når y > 0. Altså er funktionen f(x) = x2 ikke injektiv.

Ved beregning kommer du frem til det samme x^2=y\Leftrightarrow x=\pm \sqrt{y}, altså 2 løsninger, når y > 0.


Svar #13
02. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

hvis du rammer 2 steder på grafen er den ikke injektiv og hvis du rammer et sted er den injektiv? er det sådan jeg skal forstå det. det får jeg så til

funktion nr 1: ikke injektiv

funktion nr 2: injektiv

funktion nr 3: ikke injektiv

funktion nr 4: ikke injektiv


Brugbart svar (0)

Svar #14
02. oktober 2016 af AMelev

Hvis der er én eneste y-værdi, hvor du rammer grafen 2 steder, når du går vandret ud, er funktionen ikke injektiv.

Det er tilfældet med funktion nr. 1, hvor du rammer 2 steder, hvis y > 0.

Det gælder derimod ikke for de 3 andre, så de er injektive. For hvilken y-værdi, mener du, at du rammer mere end 1 gang i nr. 3 og nr. 4?

Prøv lige at kigge igen på dine grafer, som du har vedhæftet i #7. Skriv dem evt. ud.
Læg en lineal på tværs af papiret (altså parallel med x-aksen) i bunden af hver graf og flyt den gradvist opad. Hold øje med, hvor linealen rammer grafen. Du kan også lægge en vandret linje ind i word-dokumentet og flytte med den.


Svar #15
03. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

hvordan regner man den omvendte funktion ud for alle disse funktioner


Brugbart svar (0)

Svar #16
03. oktober 2016 af AMelev

Se #3.


Svar #17
03. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

ok tak jeg kan stadig ikke finde ud af opgave 1 som handler om konvekse mængder og vi har heller ikke lært om det i klassen endnu


Brugbart svar (0)

Svar #18
03. oktober 2016 af AMelev

Det er vist opg. 2, men definitionen på konveks mængde står jo i opgaveformuleringen - brug den samt def. af fælles- og foreningsmængde..


Skriv et svar til: hjælp til 3 matematikopgaver!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.